Slik mener bransjen at fremtiden blir
Europower samlet nylig rundt 300 teknologioptimister på Energibransjens IT-konferanse for å diskutere energibransjens utfordringer og løsninger. Både Embriq, Lime Technologies og Metzum var representert på konferansen.
Et av spørsmålene som ble diskutert på konferansen var hvordan fremtidens IT-systemer vil se ut. Deltakerne i salen fikk tre alternativer:
A) Noen store leverandører som leverer brede produkter
B) Mange mindre leverandører som leverer spisse produkter
C) Vet ikke.
69 % av deltakerne svarte at vi i fremtiden vil få mange mindre leverandører som leverer spisse produkter.
Strategisk fleksibilitet
For å forstå bakgrunnen for svaret, ber vi Thomas Pettersen, CEO i Embriq om å forklare hva han mener er bransjens største utfordring innen IT.
- Det første jeg tenker på er balansen mellom å fokusere på kortsiktige og langsiktige gevinster. IT er superstrategisk for de aller fleste, og er både ryggrad og et viktig virkemiddel for å nå langsiktige mål.
Han forklarer at det er viktig med en virksomhetsarkitektur som gir strategisk fleksibilitet.
- IT-løsninger som raskt kan tas i bruk, og ikke minst endres etter markedet og virksomhetens utvikling er viktig. Enkelte sliter med tradisjonell virksomhetsutvikling, der ITs rolle ikke kommer tydelig nok frem. Dette vil medføre lavere grad av digitaliseringsevne og redusert fleksibilitet til å ta nye løsninger i bruk.
Åpne grensesnitt og integrasjon
- Sammen med Metzum er Embriq i bedre stand til å levere helhetlige løsninger til kunder. Embriq har mange samarbeidspartnere i bransjen som fokuserer på ulike områder, forteller Thomas Pettersen.
Kraftbransjen har flere ulike kjernesystemer og mange arbeidsprosesser går «på tvers» av de ulike systemene.
- Leverandørmarkedet må fokusere på å levere den beste sammensatte plattformen som gir maksimal verdi for kunden. Vår felles leveranse er et svært godt eksempel på hvordan moderne IT-løsninger kan settes sammen med en høy grad av modularitet og fleksibilitet for å møte kundenes behov for raskere endringer.
Stort potensial
Lime Technologies har spesialisert seg med en bransjeløsning for energiselskap innenfor kundeservice, salg og kundekommunikasjon. I likhet med Embriq, så har også Lime integrert sin løsning med Moment fra Metzum.
Nicklas Weldingh er tydelig på at det er viktig med tilgjengelig data når de integrerer med faktureringsmaskinen Moment fra Metzum, og andre fag-systemer.
Moment er en kraftig løsning
- Metzums Moment er en kraftig løsning for avregning og fakturering som dekker dagens og fremtidens behov for fleksible løsninger, og som kan endres raskt. Mer lokal produksjon, nye prismodeller og tariffer krever fleksibilitet, forklarer Thomas Pettersen.
Embriq leverer Quant som håndterer innsamling, lagring og behandling av masterdata for målepunkt og måler, drift av målerparken, integrasjon og analyse. Løsningene er tilpasset modulær IT-arkitektur med tydelige åpne grensesnitt.
Han forklarer at Metzum og Embriq satser på ulike områder, men at de har et grensesnitt seg imellom som de samarbeider om.
- Det får være opp til kunden å bestemme hvilke løsninger som passer best, men velger de en løsning både fra Metzum og Embriq skal de være sikre på at det er en god sømløs og helhetlig plattform de får, sier Thomas Pettersen.
Samarbeidet styrker leverandørene og hjelper kundene
- Embriq og Metzum komplementerer hverandre, og vi ser flere forretningsmuligheter sammen fremover, forteller Thomas Pettersen.
Også Nicklas Weldingh er godt fornøyd med samarbeidet med Metzum.
- Gjennom en arbeidsuke har vi flere kontakter i forbindelse med felles prosjekt og videreutvikling av plattformen, forteller han. Vi diskuterer også mer strategiske spørsmål. Vi tenker likt som Metzum, og ønsker samarbeid fremfor konkurranse.
Kunden i fokus
Samarbeid i energibransjen har skutt fart
Vi må møtes Energiselskapene har det siste året stått i kø for å fortelle at bransjen...
En spennende bransje
Paal Soltvedt Brakstad (Foto: Metzum)