Vil du selge mer? Med en proaktiv tilnærming kan du forvandle servicesamtale til salgsmuligheter. La oss vise deg hvordan!
Du vet kanskje at du kan velge undertekst i spilleren? Klikk på CC-symbolet for å åpne valg av språk.
De siste årene har vi sett at mange organisasjoner har blitt stadig mer reaktive overfor kundene når det gjelder salg og service. Samtidig blir markedet stadig tøffere, og du kan sikkert gjette hvilke selskaper som kommer til å vinne kampen om morgendagens kunder? Det stemmer, og det er ikke de reaktive ...
Max Kolthoff fra Lime Intenz jobber daglig med å hjelpe kunder med å utvikle best mulig atferd innen salg, service og ledelse.
Er du nysgjerrig på hva han tenker om hvordan man best lykkes med proaktivt salg og service i fremtiden? Ta en titt på videoen, eller ta kontakt med Max og hans kolleger i Lime med en gang.
Er du nysgjerrig, men ikke helt i humør til å se film akkurat nå?
La oss oppsummere hva vi snakker om i videoen.
En proaktiv tankegang
Det vi har sett de siste årene, er at mange organisasjoner har blitt stadig mer reaktive overfor kundene sine. Dette betyr at det er kundene som tar kontakt med organisasjonen, og ikke omvendt. Men i det nye forretningsmiljøet er det de som er proaktive, som kommer til å vinne morgendagens kunder.
Proaktiv kontra reaktiv
Med et proaktivt tankesett oppdager du problemer før de oppstår, og du leter aktivt etter løsninger. Med et proaktivt tankesett ligger du alltid ett skritt foran.
Med et reaktivt tankesett forholder du deg passivt og reagerer først når problemet eller situasjonen oppstår. Deretter håndterer du problemet og går tilbake til den passive tilstanden.
Hvordan kan dette vises i en kundeservicesamtale?
For en som jobber med kundeservice, kan dette oversettes til serviceatferd kontra salgsatferd.
Serviceatferd = reaktiv
Salgsatferd = proaktiv
At vi definerer serviceatferd som reaktiv, betyr ikke at servicen er dårlig, overhodet ikke. Men hvis du snakker om å øke salget, må du få mest mulig ut av de øyeblikkene du får.
Eksempel: Serviceatferd
Når en kunde kontakter deg og stiller et spørsmål, svarer du på spørsmålet og løser problemet. Du svarer med andre ord på de behovene som kunden uttrykker.
Eksempel: Salgsatferd
Når en kunde kontakter deg med et spørsmål, svarer du selvfølgelig på spørsmålet. Samtidig benytter du anledningen til å lære mer om kunden. Du identifiserer behov som kunden ikke visste at han eller hun hadde, og åpner øynene for nye muligheter.
I videoen deler Max to eksempler fra virkeligheten der han som kunde fikk ulike svar.
Med alt dette i bakhodet, er organisasjonen din proaktiv eller reaktiv?
Vil du vite mer om våre kunderelasjonsløsninger for forsyningsbransjen?
Er ditt nettselskap klart for fremtidens krav?
Som nettselskap vet du at det er avgjørende å levere stabil strøm til kundene dine – hver...
Den nye virkeligheten i energibransjen: - Kundene vil ikke lenger bare ha strøm
Energisektoren står midt i en digital revolusjon som fundamentalt endrer hvordan...