Skrevet av: Tone S. Ringstad, Founder and CEO, CULTURE INTELLIGENCE
Vi er i en brutal dagen derpå, verden har vært stengt ned i 18 mnd, bedrifter har vært i unntakstilstand og er nå endelig i gang med det neste kapittelet – «Etter pandemien». Folk kommer tilbake på kontoret, ledere har lagt planer og alle leter etter svar på det ene spørsmålet som henger over næringslivet; Hva er lurt å gjøre nå?
Vi har i 18 mnd vært i en «black swan» (Taleb, N. 2017), en hendelse som ingen kunne forestille seg, forberede seg på eller har vært i før. Det betyr at det er ikke finnes gode dreiebøker for hvordan det skal gjøres. Ettersom de fleste virksomheter har vært nedstengt i en periode på 18 mnd er det naturlig at noe er endret. Men hva? Hvordan har dette påvirket bedriftens ledere og ansatte?
Selv om det ikke enda finnes en vinnende oppskrift på hva man skal gjøre, finnes det innspill til en vinnende start. Det som kan starte er orientering om hvor virksomheten nå befinner seg, hvilke nye muligheter som nå finnes i markedet og forstå de nye rammebetingelsene eksternt. Det gir føringer for virksomhetens strategi. Når den er etablert, kommer diskusjonen om hva som må etableres av nye måter å bruke kunnskap på, behov for ny teknologi og prosesser for å samarbeide og nye hoder for å bygge selskapet videre. Da handler det om kultur.
Kultur er systemet som forbinder strategien med folka i organisasjonen. Strategien bestiller noen viktige drivere som må prioriteres av medarbeidere, ledere og team i organisasjonen. Det kan være innovasjon, relasjon, bærekraft eller kundeservice. Dette er føringer for hvordan bedriften skal jobbe sammen og levere i henhold til strategien. Så er det i alle virksomheter en forskjell mellom den kulturen som faktisk finnes og som folk lever i hver dag, og den kulturen som strategien krever. Dette kultur gapet blir en kostbar friksjon i effektiv leveranse til kundene, og vil forsinke og fordyre driftsresultat. Når dette gapet blir for stort, går prosesser og leveranser så sakte og med så dårligere kvalitet at det blir lite motiverende og får en selvforsterkende negativ spiral. Til slutt rammer det omdømme og merkevaren på sikt.
Dette er spesielt viktig nå som alle bedrifter leter etter en riktig vei tilbake etter pandemien. Her er de områdene som er viktig for lønnsomheten som påvirkes av kultur:
Økonomisk gevinst av en kultur som passer til det organisasjonens strategi krever er sprikende rundt målemetode, beregning og datatilfang. Det ledere imidlertid kan sette tall på for seg er tid pr medarbeider:
Et forsiktig estimat tilsier 3-5 timer pr uke som utgjør 10-12% pr medarbeider. I tillegg kommer åpne konflikter, sykemeldinger og negativt omdømme over tid.
Tre tiltak for å komme raskt opp i fart igjen med effektiv verdiskapning
Kultur har lenge vært en udefinerbar faktor, gjemt bak «gutfeeling» og antagelser om hvordan organisasjonen faktisk er. Ofte har det hengt fine ord på veggen som har styrket antagelsene om hva som er sant, selv om alle egentlig vet at det ikke er helt sånn. Dette skaper bare større forvirring om hva som er den virkelige kulturen. Kontinuerlig fokus på kultur som gir en presis innsikt i hvilken kultur som til enhver tid finnes og hvordan den utvikler seg i forhold til det som strategien eller endringsprosjektene krever. Kultur er like viktig som kontinuerlig oversikt over finansiell kapital og markedsinnsikt. Når alt kommer til alt er det humankapital som avgjør om markedet vinnes og om finansielle mål dermed blir nådd. Kulturintelligente bedrifter vil bli vinnerne i denne uforutsigbare ettervirkningen av pandemien. Ikke fordi det er en trend, men fordi det vil øke bedriftenes lønnsomhet og bærekraft.
Skrevet av:
Tone S. Ringstad
Founder and CEO
CULTURE INTELLIGENCE