Alle bedrifter ønsker flere kunder – men det er minst like viktig å ta vare på de man allerede har. Vi gir nedenfor noen gode tips på hvordan dere kan bruke et CRM-system til å effektivt skape både lønnsomme og langvarige kundeforhold.
Et CRM-system er et verktøy som hjelper alle i bedriften med å bygge opp felles kunnskap om kundene deres. Denne kunnskapen kan dere bruke til å få mer effektive prosesser, forbedre kundeforhold, bygge lojalitet og øke mersalget.
I webinaret: «Lime CRMs rolle i et energiselskap» går Nicklas Weldingh, country manager i Norge, gjennom alt dere trenger å vite. Nedenfor følger en forenklet versjon av alt vi går gjennom i webinaret.
Hver femte privatkunde byttet strømleverandør i 2022. Tilsvarende tall for bedriftskunder er 1 av 10. Er dere gode kan dere vinne de kunder som skal bytte, og øke markedsandelen, men dette vil alltid koste mer enn å beholde de man allerede har.
Dårlige kundeopplevelser er den vanligste årsaken til at kunder bytter leverandør. Derfor er det viktig å ta godt vare på alle kundene dere har. Vil du lese mer om hvordan dere lykkes med dette?
Les våre beste tips for økt kundelojalitet
Forkortelsene KIS og MAFI kjenner dere garantert igjen. Disse systemene er nødvendige for et energiselskap, og skapt for å håndtere prosesser rundt avregning og fakturering, samt for å kommunisere med Elhub. De er regelstyrte, standardiserte og komplekse.
CRM står for Customer Relationship Management, og handler om å skape langsiktige kundeforhold – noe som bidrar til økt salg og bedre lønnsomhet. Et CRM-system er friere og mer fleksibelt, og blir derfor både enklere og morsommere å jobbe i.
Et bransjespesifikt CRM-system er integrert med KIS og MAFI, og samler all kundedata og kommunikasjon på ett sted, uansett om det kommer fra e-post, chat eller skjemaer. Med all kundedata samlet i ett system blir det enklere for dere å levere kundeservice i øverste klasse, og samtidig vinne nye kunder.
Et CRM-system forkorter ledetider, forenkler kunderelaterte prosesser og gir datastyrte innsikter som gir store muligheter til å handle proaktivt. Hvordan? Les videre nedenfor, eller klikk inn på webinaret for å få alle detaljene.
Her er noen konkrete eksempler på hvordan dere kan optimalisere arbeidet deres ved hjelp av en bransjeløsning som Lime CRM.
I webinaret: Se hvordan Lime CRM kan hjelpe dere med salg, kunderservice og markedsføring
La kundeservice samle all kundekommunikasjon i et CRM-system, uansett om kunden kontakter dere via e-post, SMS, Messenger eller Chat. På kundekortet finner dere raskt all kundeinformasjon dere trenger for å hjelpe kunden med hens spørsmål.
Takket være smarte verktøy som disse kan dere gi kunden en effektiv, profesjonell og personlig behandling.
I et CRM-system kan salgsavdelingen sette et salgsbudsjett, bestemme mål for ulike aktiviteter og sørge for å holde aktivitetsnivået høyt.
I webinaret: Få inspirasjon til å øke salget med indirekte og direkte metoder, digitale skjemaer og interne konkurranser (gamification)
Ved å bruke kundedata i markedsføringen kan dere skreddersy kommunikasjonen og gjøre utsendelser som treffer målgruppen. For eksempel gjennom nyhetsbrev, SMS-utsendelser og marketing automation.
I webinaret: Lær mer om hvorfor markedsføring, kundeservice og salg bør jobbe tett sammen.
Eksempler på hva man kan bruke MA til:
I webinaret: Lær mer om hvordan du kan bruke marketing automation i bransjen dere opererer i.
Nå vet dere litt mer om hvordan et CRM-system kan hjelpe dere, både gjennom å lette kollegers daglige arbeid og for å nå bedriftens overordnede mål. Er dere nysgjerrige på å vite mer om hvordan Lime CRM kan hjelpe nettopp deres bedrift? Vi ser frem til å høre fra dere!