Alle bedrifter ønsker flere kunder – men det er minst like viktig å ta vare på de man allerede har. Vi gir nedenfor noen gode tips på hvordan dere kan bruke et CRM-system til å effektivt skape både lønnsomme og langvarige kundeforhold.
Hva er et CRM-system?
Et CRM-system er et verktøy som hjelper alle i bedriften med å bygge opp felles kunnskap om kundene deres. Denne kunnskapen kan dere bruke til å få mer effektive prosesser, forbedre kundeforhold, bygge lojalitet og øke mersalget.
Foretrekker du å lytte?
I webinaret: «Lime CRMs rolle i et energiselskap» går Nicklas Weldingh, country manager i Norge, gjennom alt dere trenger å vite. Nedenfor følger en forenklet versjon av alt vi går gjennom i webinaret.
Derfor bør kunden være i fokus
Hver femte privatkunde byttet strømleverandør i 2022. Tilsvarende tall for bedriftskunder er 1 av 10. Er dere gode kan dere vinne de kunder som skal bytte, og øke markedsandelen, men dette vil alltid koste mer enn å beholde de man allerede har.
Dårlige kundeopplevelser er den vanligste årsaken til at kunder bytter leverandør. Derfor er det viktig å ta godt vare på alle kundene dere har. Vil du lese mer om hvordan dere lykkes med dette?
Les våre beste tips for økt kundelojalitet
Forskjellige systemer i bransjen: KIS, MAFI og CRM
Forkortelsene KIS og MAFI kjenner dere garantert igjen. Disse systemene er nødvendige for et energiselskap, og skapt for å håndtere prosesser rundt avregning og fakturering, samt for å kommunisere med Elhub. De er regelstyrte, standardiserte og komplekse.
CRM står for Customer Relationship Management, og handler om å skape langsiktige kundeforhold – noe som bidrar til økt salg og bedre lønnsomhet. Et CRM-system er friere og mer fleksibelt, og blir derfor både enklere og morsommere å jobbe i.
Hva kan et CRM-system gjøre for dere i energibransjen?
Et bransjespesifikt CRM-system er integrert med KIS og MAFI, og samler all kundedata og kommunikasjon på ett sted, uansett om det kommer fra e-post, chat eller skjemaer. Med all kundedata samlet i ett system blir det enklere for dere å levere kundeservice i øverste klasse, og samtidig vinne nye kunder.
Et CRM-system forkorter ledetider, forenkler kunderelaterte prosesser og gir datastyrte innsikter som gir store muligheter til å handle proaktivt. Hvordan? Les videre nedenfor, eller klikk inn på webinaret for å få alle detaljene.
CRM i praksis for et energiselskap:
Her er noen konkrete eksempler på hvordan dere kan optimalisere arbeidet deres ved hjelp av en bransjeløsning som Lime CRM.
I webinaret: Se hvordan Lime CRM kan hjelpe dere med salg, kunderservice og markedsføring
Effektivisere kundekommunikasjonen
La kundeservice samle all kundekommunikasjon i et CRM-system, uansett om kunden kontakter dere via e-post, SMS, Messenger eller Chat. På kundekortet finner dere raskt all kundeinformasjon dere trenger for å hjelpe kunden med hens spørsmål.
Takket være smarte verktøy som disse kan dere gi kunden en effektiv, profesjonell og personlig behandling.
Bli mer proaktive i salgsprosessen
I et CRM-system kan salgsavdelingen sette et salgsbudsjett, bestemme mål for ulike aktiviteter og sørge for å holde aktivitetsnivået høyt.
I webinaret: Få inspirasjon til å øke salget med indirekte og direkte metoder, digitale skjemaer og interne konkurranser (gamification)
Markedsføring basert på kundedata
Ved å bruke kundedata i markedsføringen kan dere skreddersy kommunikasjonen og gjøre utsendelser som treffer målgruppen. For eksempel gjennom nyhetsbrev, SMS-utsendelser og marketing automation.
I webinaret: Lær mer om hvorfor markedsføring, kundeservice og salg bør jobbe tett sammen.
Marketing automation
Eksempler på hva man kan bruke MA til:
- Støtte kundereisen
- Varme opp kunder før avtaleforlengelser
- Bygge kundelojalitet
I webinaret: Lær mer om hvordan du kan bruke marketing automation i bransjen dere opererer i.
Nysgjerrige på hva vi kan gjøre for dere?
Nå vet dere litt mer om hvordan et CRM-system kan hjelpe dere, både gjennom å lette kollegers daglige arbeid og for å nå bedriftens overordnede mål. Er dere nysgjerrige på å vite mer om hvordan Lime CRM kan hjelpe nettopp deres bedrift? Vi ser frem til å høre fra dere!
Den nye virkeligheten i energibransjen: - Kundene vil ikke lenger bare ha strøm
Energisektoren står midt i en digital revolusjon som fundamentalt endrer hvordan...
Automatisert markedsføring som grunnlag for kundereisen i forsyningssektoren
Marketing Automation er et fantastisk verktøy, men hvordan kan det hjelpe deg som jobber...