Bransjen som har levd på folks betalingsproblemer, tar tak i problemene ved rota.
Hva er greia med ESG? Vil ikke inntekter alltid være mer interessant enn det som har med bærekraft og sosiale forhold å gjøre? Nei, her er det ingen motsetninger, mener Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor. Nå tar han et oppgjør med egen bransje og mener andre bør følge etter. I tillegg forklarer han oss hvorfor bærekraft vil være lønnsomt.
Inkassoselskapet, Kredinor, vil ha slutt på at bransjen deres lever av folks betalingsproblemer.
- Det er på tide at kundens interesser kommer foran selskapets og at bransjen spør seg hva bærekraftig inkasso er og hvilket sosialt ansvar man har, slår Nysteen fast. - Å havne i gjeld kan skje med hvem som helst. Som administrerende direktør i Norges største inkassoselskap vet han hva han snakker om. - Vi snakker med ca. 1 million mennesker hvert år som trenger hjelp på grunn av sin økonomiske situasjon. Nå som vi befinner oss i en ekstra vanskelig tid, ser vi en økning i antall nordmenn som sliter med betalingsproblemer, utdyper en bekymret Nysteen.
Undersøkelser viser at rundt 60 % av alle ansatte kjenner på en eller annen form for økonomisk stress i hverdagen. I tillegg viser Kredinors egne tall at 5-10 % av alle ansatte har lønnstrekk og at mye sykefravær bunner i folks økonomiske problemer. Betalingsproblemer og konsekvensene de fører med seg utgjør derfor et alvorlig samfunnsproblem.
Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.
Hva mener du er de største utfordringen bransjen står ovenfor?
- Jeg mener et sentralt problem er inkassobransjens dårlige renommé, noe bransjen har seg selv å takke for. Det må vi gjøre noe med, fremhever Nysteen. Videre forklarer han at måten bransjen er konstruert på, gjør at inkassoselskapene tjener bedre jo mer salærer, gebyrer og renter kundene legger igjen. - Dette systemet legger opp til et fokus på enkeltsaker og hvordan få flest kunder, ikke hvordan vi kan forebygge betalingsproblemer. Dette tar fokuset vekk fra noe som er et alvorlig samfunnsproblem. Denne bransjen kan ikke leve av folks betalingsproblemer – det er ikke en bærekraftig forretningsmodell, understreker han.
Hvem sitt ansvar er det å sette økonomiske problemer på dagsordenen? Og hva har dette med bærekraft å gjøre?
- Det er ikke urimelig at inkassobransjen skal ta ansvar her, mener Nysteen. - Vi i bransjen sitter på mye kunnskap og data tilknyttet betalingsproblemer. Vi må begynne å ta tak i årsakene til problemet, ikke bare symptomene - På denne måten kan vi tilføre nytte til samfunnet. Dette er vi allerede i gang med, men vi ønsker at flere blir med på dette samfunnsoppdraget.
Til syvende og sist er det samfunnet og økonomien vår som rammes dersom ikke alle norske bedrifter tar ansvar, fortsetter Nysteen. Økonomien i samfunnet vårt er bygd opp på en modell hvor varer og tjenester skal betales. Hvis vi ikke lenger kan stole på at betalingen kommer inn vil det kunne få alvorlige konsekvenser.
Det at inkassoselskaper har et godt rykte og opptrer ansvarlige er derfor viktig for samfunnet. Det er her vi må ta i bruk bærekraft som verktøy. - Vi må tenke helhetlig og derfor jobber vi nå med å skaffe kundene en totaloversikt over deres økonomiske situasjon. Da kan vi også komme med bedre løsninger, forklarer Nysteen.
- Alle bedrifter har et samfunnsansvar og burde stille seg spørsmål rundt effekten av egne handlinger og den bærekraftige veien, avslutter Nysteen.