Kredinor

Flere skylder høyere beløp – Agder Energi Nett bruker inkassoselskapet Kredinor som har kundebehandlere med spesialkompetanse på energi

Skrevet av Kredinor | Aug 18, 2022 8:41:28 AM

Den siste vinteren og våren har vi opplevd en helt ny strømsituasjon. Prisen vi betaler for strøm i Sør-Norge har vært ustabil og økt betraktelig sammenlignet med hva vi har vært vant til tidligere år. Som en konsekvens er det mange som sliter med høye strømutgifter, og det er mange flere som skylder mye høyere beløp nå enn man har sett før. I den sammenheng er det godt å få hjelp fra noen som kjenner bransjen. Agder Energi Nett bruker Kredinor, som er markedsleder på betalingsoppfølging innenfor kraft- og nettkrav i Norge, til å føre dialog med og bistå sine kunder i forbindelse med mislighold av betalingssaker.

 

Kunden fortsatt viktig prioritet

Det har vært en krevende vår, uttaler Elin Huseth Johansen, avdelingsleder for Kunde og balanseavregning i Agder Energi Nett. Med denne uttalelsen viser hun både til forbrukere av strøm, samt nettselskapene sitt nye ansvarsområde som følge av regjeringens pålegg om at nettselskapene skal håndtere strømstøtten. Som følge av den nye situasjonen ble nettselskapene pålagt å trekke fra strømstøtte på faktura for nettleien til forbruker sin strømfaktura. 

 

Det nye pålegget fra myndighetene har medført at kontantstrømmen har gått motsatt vei fra det den har gjort tidligere, noe som har krevd tett samarbeid med systemleverandørene og nettselskapet og med korte tidsfrister. I tillegg har det skjedd en del endringer underveis, ifølge Huseth Johansen.

 

Tross alle endringene man har måttet forholde seg til, er det viktig for Agder Energi Nett at alle kunder blir behandlet på en god måte, understreker Huseth Johansen. Til å bistå dem med kundeoppfølgingen, bruker nettselskapet Kredinor, i dialog med kunder som har betalingsutfordringer.

Foto (Agder Energi Nett): Elin Huseth Johansen, avdelingsleder for Kunde og balanseavregning i Agder Energi Nett.

 

Spesialteam til å følge opp betalingssaker 

Spørsmål tilknyttet strømstøtte, ny modell for nettleie og lignende, får man svar på hos nettselskapets kundesenter. For de som har behov for betalingsoppfølging, står kundesenteret til Kredinor beredt til å hjelpe. Her finnes fagfolk med spesialkompetanse på energifeltet, og som ønsker å finne en god løsning slik at man unngår at strømmen stenges. 

 

– Vi har som mål at vi ikke må stenge strømmen til noen, og det er det siste middelet vi ønsker å bruke. Derfor er vi veldig glade for de gangene man finner en løsning og slipper å stenge strømmen. Kredinor har verktøy for å få til gode betalingsløsninger for kundene, og et godt fagmiljø på energifeltet, forteller Huseth Johansen.

 

Rask gjenåpning av strømtilførsel 

Målet er som nevnt å forhindre at strømmen frakobles. For de få tilfellene det ikke er til å unngå, benytter Agder Energi Nett seg av Kredinor sin tekniske løsning «Betal nå», som sørger for rask registering av innbetaling og således raskere gjenåpning av strømmen.

 

- Ingen opplever det som positivt å få stengt strømmen. Da er det en fordel at kommunikasjonen rundt gjenåpning er rask og enkel, forteller Huseth Johansen.

 

«Betal nå» er en tjeneste Kredinor tilbyr med automatisk kommunikasjon over SMS kombinert med betaling. Først sendes en betalingslink til kunden. Når kunden betaler, får nettselskapet øyeblikkelig beskjed og kan åpne strømmen igjen med en gang.

 

– Hvor raskt vi kan reagere kommer selvfølgelig litt an på når på døgnet en kunde betaler, men vi forsøker alltid å gjøre det så raskt som mulig, forklarer Huseth Johansen. Det er nettselskapet selv som sørger for den fysiske stengingen og åpningen av strømmen, mens Kredinor håndterer betalingsinformasjon og kommunikasjonen med kunden. Agder Energi Nett har ansvaret for at stengeprosessen gjøres i tråd med gjeldende lovverk.

 

Gjennom løsningen «Betal nå», sørger Kredinor for kostnadseffektivitet og kundevennlighet, nettopp det Agder Energi Nett ønsker seg når Kredinor håndterer kundekommunikasjonen rundt stenging.

 

- Det er viktig for oss at dette blir håndtert på en god måte, konstaterer Huseth Johansen. Hun legget til at nettselskapet er fornøyd med at kunden får god informasjon om alt tilknyttet beløpet fra Kredinor, fra grunnbeløp til salær og renter.

 

Foto (Kredinor): Knut E. Toftner, kommersiell leder for Energi og Telecom i Kredinor

 

Fornøyde kunder 

- Vi ønsker å være løsningsorienterte overfor våre kunder, og opplever at Kredinor som samarbeidspartner gjennomfører god kundeveiledning, har effektive, digitale løsninger for både kunden og oss som oppdragsgiver avslutter Elin Huseth Johansen.   

 

Knut E. Toftner, kommersiell leder for Energi og Telecom i Kredinor, tror økonomisk rådgivning vil bli viktig også i tiden som kommer.

 

- Vi strekker oss langt for å finne løsninger som fungerer for kundene i den aktuelle saken de kontakter oss om, men vi må også hensynta at det vil komme en ny strøm- og nettleiefaktura neste måned og måneden etter. Derfor er vår Strømtelefon med helhetlig økonomisk rådgiving blitt viktig, sier Knut E. Toftner, leder for Energi og Telecom i Kredinor. 

 

Løsningen med strømstøtten skal vare lengre enn først tenkt. Hvordan utviklingen blir er usikkert, men noe som er sikkert er at Agder Energi Nett, med Kredinor sitt bidrag, kan fortsette å sørge for god kundeoppfølging.

 

Annonsørinnhold fra Kredinor