- Allerede sommeren 2021 begynte vi å merke tendenser til økt strømpris, men ingen ante hvor høy strømprisen kom til å bli, forteller Rolf Bjarne Eriksen, leder for Salg og Kundeopplevelse hos strømleverandøren LOS.
At strømprisen varierer har alltid vært vanlig, men fra høsten 2021 og inn i 2022 har vi gått inn i en ny normal når det gjelder nivået på strømprisen. En tydelig trend blant kundene til LOS, er at interessen rundt strøm har blitt en helt annen enn det den har vært før. Dette viser hvor viktig kompetanse på energi og kraft er, uansett om man jobber i eller kun har en tilknytning til bransjen.
Hektisk start på året
Januar er alltid en hektisk måned, fordi absolutt alle kunder faktureres. I år derimot, var det som er en hektisk vintermåned fra før, noe helt utenom det vanlige.
- Antall kundehenvendelser var mer enn doblet i januar. Februar var også en veldig hektisk måned, ifølge Eriksen.
I de senere månedene har antall henvendelser gått litt ned, noe som nok skyldes at strømforbruket går ned i vår- og sommermånedene, men nivået ligger foresatt over det som har vært vanlig før.
Situasjonen i markedet er en viktig årsak til den ekstreme økningen i kundehenvendelser. Informasjon om den nye strømstøtteordningen og hvordan man påvirkes av den, har vært veldig etterspurt. Kundene vil i tillegg vite om de har riktig avtale, om de kan gjøre noe annerledes, og hvordan de påvirkes av de høye strømprisene.
- Strøm har gått fra å være lavinteresseområde til å bli noe med stor betydning for folk, fastslår Eriksen.
Fokus på det menneskelige
Det er tydelig at kundene vil være informert. Derfor er det viktig å kunne tilby kundene god informasjon og oppfølging. LOS har et fokus på det menneskelige og ønsker at alle kunder tas hånd om på en profesjonell og god måte, uansett bakgrunn for henvendelsen. Tross økningen i kundehenvendelser, forblir kunden en like viktig prioritet for strømleverandøren.
- Alle må ha strøm og vi mennesker blir utsatt for krevende situasjoner i løpet av livet, så for oss er det viktig å møte alle og hjelpe alle, uansett omstendighet. Det er en naturlig del av jobben å behandle alt fra generelle spørsmål til henvendelser rundt betalingsutsetting, understreker Eriksen.
I de tilfellene hvor innfordringer ikke går som de skal, er det inkassoselskapet Kredinor som tar seg av LOS sine saker. Kredinor er markedsleder på betalingsoppfølging innenfor kraft- og nettkrav i Norge og har spesialkompetanse på energi. LOS har et veldig tett samarbeid med Kredinor, da inkassoselskapet forvalter strømleverandøren sin merkevare. LOS opptatt av at kundene skal få en best mulig opplevelse, også når de får en purring.
- Vi jobber med Kredinor for å gjøre denne prosessen både effektiv og så kundevennlig som mulig. I måten de jobber på viser Kredinor at de forstår hvor viktig dette er for oss, presiserer Eriksen, som legger til at han tror dette resulterer i lojale kunder.
Påminnelse på SMS før purring
På spørsmål om hvor mange saker de løser, svarer Eriksen at de alltid finner en løsning til slutt. Samtidig oppfordrer han kunder til å ikke vente med å ringe inn når de har betalingsutfordringer.
- Det optimale hadde vært om kundene hadde kontaktet oss før de får en purring. Da kan vi lage en avtale om utsettelse, men det er ikke alle som gjør det, meddeler Eriksen.
I de tilfellene hvor noen ikke betaler en strømfaktura, benytter LOS seg av Kredinor sin betalingsløsning «Let’s pay». Dette er et verktøy som sender ut SMS-varsel til de som ikke har betalt, enten fordi de ikke kan eller fordi de har glemt det. Varselet gir kunden en ny mulighet til å betale før det sendes ut purring.
- Alle vet jo hvor lett det kan være å glemme ting, og med en slik påminnelse rekker man å betale før man får purregebyr. Dette er en fin løsning som både vi og kundene er veldig fornøyde med, understreker Eriksen.
Eriksen kan bekrefte at det har vært fordelaktig for LOS å ha Kredinor som samarbeidspartner den siste vinteren. Strømleverandøren har hatt et samarbeid med dem i flere år.
- Dette er noe vi har valgt fordi Kredinor har dyktige folk som gjør en god jobb, de vet hvor viktig merkevare er for oss. De er nøye på kvaliteten til egne kundebehandlere og leverer gode tekniske løsninger, forteller en fornøyd Eriksen.
Med fortsatt høye strømpriser og en usikker høst og vinter i sikte, kan vi forvente at strøm forblir sentralt en stund til. God kompetanse på energi og kraft vil dermed være viktig også i tiden som kommer.
Annonsørinnhold fra Kredinor
«Ikke alle vil overleve – sørg for at dere gjør det»
Hvordan har egentlig strømpriskrisen preget energibransjen og norsk næringsliv? Hvordan...
Sosialt ansvar lønner seg for din bedrift
Bransjen som har levd på folks betalingsproblemer, tar tak i problemene ved rota.