19. november 2021 ble det mørkt for 14.000 strømkunder i Hallingdal. En storm herjet og gjorde store ødeleggelser.
Den dramatiske høstdagen blir sett på som den største feilsituasjonen i Hallingdal Kraftnetts historie. Quant Insight og appen Min Strøm fra Embriq ble sentrale verktøy for å navigere ut av kaoset.
"Kan ikke sammenlignes med hvordan det var før"
19. november fikk Hallingdal Kraftnett testet Quant Insight fullt ut. Stormen kom inn over Hallingdal og gjorde store ødeleggelser i strømnettet. På det meste var 14 000 kunder uten strøm, som utgjør halvparten av nettkundene i Hallingdal. Når kunden blir uten strøm, kommer det også en storm av henvendelser fra kunder og media som også må håndteres.
Tidligere, før Hallingdal Kraftnett tok i bruk løsninger fra Embriq, gikk alle feilmeldinger fra kunder via sentralbordet. Nå kan kundene som har appen Min strøm også ta kontakt via den.
- Den største fordelen med Quant Insight er oversikten som kan deles med kundene, og de som har behov for oversikt, forteller Knut Markegård, Økonomisjef i Hallingdal Kraftnett.
Hallingdal Kraftnett satte beredskapsgruppen ned tidlig på dagen.
- Vi hadde svært god hjelp av den informasjon vi fikk ut av Quant Insight, fortsetter Markegård.
Deling av tilgjengelig informasjon førte til at kundehenvendelsene var mye færre enn det vi kunne ha forventet i en slik situasjon.
- Hvem som har strøm og hvem som ikke har det er helt essensielt. Det er ikke til å sammenligne en gang med hvordan det var før, forteller Knut Markegård, Økonomisjef i Hallingdal Kraftnett.
Den ultimate stresstesten
Kun kort tid etter at Quant Insight gikk live, kom den ultimate stresstesten. 19. november 2021, dagen da stormen inntraff, satt beredskapsteamet i full sving.
- Dagen stormen inntraff ble det en dåp. Quant Insight-teamet hos Embriq fikk mange henvendelser, og vi opplevde at dette ble tatt godt imot, forteller Erlend Ranestad Eggen, systemforvalter i Hallingdal Kraftnett.
I Quant Insight kunne Hallingdal Kraftnett enkelt navigere og guide teamet.
- Det ble en trygghet for oss å ha utviklerne i Embriq i ryggen, det ble jo en veldig lang dag, fortsetter Eggen.
Basert på data fra smarte målere fikk de også god oversikt i distribusjonsnettet, og kunne agere på det alvorlige strømbruddet.
- Jeg opplevde det som veldig positivt at vi sammen med Embriq fikk løst feil raskt, og vi lærte av det, fortsetter Eggen.
Kort oppsummert har virksomheten, kundene deres og media vært svært fornøyde med Quant Insight, ved at verktøyet tilgjengeliggjør informasjonen til flere interessenter og beredskapsgruppen til å kunne følge med på situasjoner som oppstår.
Quant Insight ble løsningen
Quant Insight gir Hallingdal Kraftnett en oversikt over 95% av kundene med direktemålinger. Ved å ta i bruk Quant Insight får de rikelig med informasjon, og god oversikt over blant annet:
- Nettet ved strømbrudd eller jordfeil.
- Hendelser og kapasitet i både sanntid og historisk perspektiv.
- Analysere og presentere gjeldende og fremtidig strømbruk og balanse.
- Reagere raskere på hendelser, redusere arbeidsmengden og forbedre fremtidige hendelsesforløp.
Dette har gitt Hallingdal Kraftnett et bredt spekter av funksjonalitet for overvåkning og drift av distribusjonsnettet.
- Vi bruker Quant Insight for å se live data, istedenfor å kun se beregnet data, og så sammenligne de to, forteller Eggen. Sluttprodukt er akkurat slik Hallingdal Kraftnett selv ønsker.
«Etter at vi fikk Quant Insight har vi en helt annen oversikt og kontroll både i forhold til sluttkunder og media»
Erlend Ranestad Eggen, Systemforvalter i Hallingdal kraftnett
Under stormen var appen Min Strøm til stor hjelp
Nettkundene meldte inn feil eller forslag til forbedringer direkte i appen.
– Under stormen brukte kundene appen og nettsiden for å se selv på kartet hvem som har strøm. Det var en stor avlastning på sentralbordet, forteller Markegård.
- Det er også bra for media og beredskapstroppen i kommunen å ha den kontrollen. Det har vi fått gode tilbakemeldinger på. Veldig mange fler hadde ringt hvis ikke media og kundene hadde sett info i Min Strøm, fortsetter han. Alle nettselskap har mulighet til å tilby sine nettkunder appen Min Strøm.
Min Strøm gir nettkundene dine oversikt over bland annet:
- Status på eget anlegg
- Forbruk
- Statistikk
- Spotpris på strøm
- Maks forbruk i forhold til effekttariffer
- Varsler ved pågående feil
- Planlagt utkoblinger
Interessert i å høre mer? Les mer om Min Strøm her
«Under stormen brukte kundene Min Strøm og nettsiden for å se selv på kartet hvem som hadde strøm. Det var en stor avlastning på sentralbordet»
Knut Markegård, Økonomisjef i Hallingdal Kraftnett
Om Hallingdal Kraftnett
Hallingdal Kraftnett AS utvikler, drifter og vedlikeholder et strømnett som dekker om lag 1/3 av Buskerud fylke (over 5000 km2). Konsesjonsområdet strekker seg over 150 km fra Krøderen i syd – til Finse i vest. Deres ansatte er i beredskap hele døgnet for å sikre deres kunder en trygg og stabil strømforsyning.
Hallingdal Kraftnett inngår i Nettalliansen, som i 2015 inngikk en avtale med Embriq om implementering og drift av 200 000 AMS-målere. Etter dette har mange av medlemmene i Nettalliansen utvidet med ytterligere produkter og tjenester fra Embriq.
Om Embriq
Vi er en ledende leverandør av avansert IT-drift, programvare, industriell IoT-teknologi og konsulenttjenester. Vi leverer løsninger som hjelper komplekse og transaksjonsintensive virksomheter med å optimalisere sin konkurransekraft. Med over 220 høyt dyktige og dedikerte ansatte betjener vi kunder i hele Norden – kunder som alle leverer samfunnskritiske tjenester.