LEDER: Dagfinn Ringås ledet SYSCO frem til fusjonen med Cegal og er nå konsernsjef for Cegal.
– Det var ikke tilfeldig at Cegal og SYSCO slo seg sammen til et selskap. Tvert imot, Cegal var drømmepartneren, sier Cegals-konsernsjef Dagfinn Ringås. Han ledet SYSCO frem til fusjonen med Cegal.
Høsten 2021 ble det kjent at eierne av Cegal ville kjøpe SYSCO. I podcasten Teknologioptimistene forteller konsernsjef Dagfinn Ringås i Cegal om hvorfor akkurat disse to teknologiselskapene fant sammen og hva sammenslåingen har ført til.
– Vi var veldig tydelige overfor både eierne og styret at vi ønsket å gifte oss med Cegal. Vi så et veldig stort potensial med å slå sammen kreftene i de to selskapene, sier Dagfinn Ringås, som i dag er konsernsjef i Cegal.
– Hvorfor ville SYSCO, som leverte teknologi til den rene og grønne vannkraftbransjen gifte seg med Cegal, som leverte teknologi til olje- og gassindustrien?
– Cegal og SYSCO drev med det samme i hver sin ende av energibransjen. Cegal drev med programvare, konsulenttjenester og drift for olje- og gasselskaper. SYSCO drev med programvare, konsulenttjenester og drift for vannkraft- og nettselskaper. I dag er ikke dette to adskilte industrier, men de er i ferd med å smelte sammen til én bransje, svarer Ringås og legger til:
– Nå bygger vi et av verdens beste teknologiselskaper for energibransjen. Vi jobber med nye og spennende teknologier og vi skal bidra til det grønne skiftet som energibransjen står overfor. Vi prioriterer tre områder:
- Industriell programvare til hele energibransjen. Les mer her
- Konsulenttjenester. Les mer her
- Skydrifttjenester. Les mer her
Ringås trekker også frem at SYSCO og Cegal komplementerte hverandre godt:
– SYSCO hadde en veldig sterk muskel på konsulentsiden, mens Cegal hadde tyngden på skydrift. Derfor utfylte selskapene hverandre godt.
Snur kompleks IT til digital suksess
Cegals misjon er å hjelpe kundene våre med å snu kompleks IT til digital suksess. Ringås utdyper misjonen og forteller at Cegal ønsker å hjelpe alle IT-direktørene som sier at kompleksiteten rundt IT er blitt veldig mye større de siste årene. Det er også mer press fra eiere, styrer og politikere om at teknologi og IT-løsninger skal gi forretningsgevinst.
MISJON: Cegals misjon er å snu kompleks IT til digital suksess, forteller Dagfinn Ringås.
– Men suppen av løsninger: gamle systemer, nye systemer, sky, hybrid, multicloud – man kan bli gal av denne kompleksiteten. Her kommer Cegal inn. Vi hjelper med IT-infrastruktur slik at den fungerer enkelt og greit, og er sikker. Vi hjelper kundene til å få teknologier til å spille sammen. Ingen har bare én plattform. Vi hjelper med å tilgjengeliggjøre data slik at data blir til innsikt. Og vi hjelper med å lage brukervennlige programvareløsninger, ikke mastodontløsninger, men apper som løser konkrete oppgaver.
– Cegal og SYSCO ble slått sammen midt i Covid-19-pandemien. Hvordan var det å slå sammen selskapene under forholdene pandemien skapte? Å slå sammen to organisasjoner, to systemer, to kulturer når man ikke kunne møtes fysisk?
– Det gikk overraskende bra. Vi slo sammen disse selskapene på rekordtid, tror jeg. Vi opplevde at det var en voldsom lyst og energi for å slå oss sammen fordi at rasjonalet for fusjonen var så sterk. Vi hadde 7–8 parallelle arbeidsstrømmer inn mot julen 2021 og føk ut av startblokka den 1. januar 2022. Vi greide å øke medarbeidertilfredsheten i begge selskapene mens vi fusjonerte. Og underveis mistet vi ikke flere folk enn det som er vanlig, svarer Ringås.
Fusjon mellom to likeverdige selskaper
– Hvordan var det å bytte navn fra SYSCO til Cegal?
– Det er rart det med navn. Det er ofte der det er mest følelser, men egentlig betyr navnet lite. Spør du kundene våre om de bryr seg om hva vi heter, så svarer de at det er ikke viktig. Samtidig skaper navnebytte mye følelser internt. Cegal navnet er tydelig, kort, konsist og fungerer bra i alle land. SYSCO-navnet fungerte ganske dårlig eksternt. Vi ble blandet med nettverksprodusenten Cisco, og i USA er det en stor matvaregrossist som heter SYSCO. Cegal hadde et godt og innarbeidet navn, mens SYSCO hadde en god profil. Vi tok det beste fra begge og beholdt Cegal-navnet og SYSCOs design og profil, svarer Ringås.
I dag nærmer Cegal seg tusen ansatte og har kontorer i 15–16 byer i åtte land. Cegal er blitt et globalt selskap. Cegal var eid av Norvestor, mens SYSCO var eid av Credo Partners med Ferd som største eier. De store investorene er med i det nye selskapet med Norvestor som største eier. Cirka 400 ansatte er også medeiere.
– Selv om det formelt var Cegal som kjøpte SYSCO, var det i praksis en fusjon mellom to likeverdige selskaper, slutter Ringås.
Cegal leverer teknologi til hele energibransjen, fra vann, vind og sol til olje og gass samt karbonfangst og lagring.
Hør på podcasten for å bli bedre kjent med Dagfinn Ringås, hvordan Cegal-eierne ser på fremtiden til Cegal og mye mer…