Hva skjer når et strømbrudd kutter mobildekningen – men montørene er avhengige av mobildekning for å finne ut hvor strømbruddet er? Linjene mellom to av landets mest samfunnskritiske bransjer er for uklare. Nå ønsker flere endring; og løsningen er nærmere enn man tror – snart lanserer teknologiselskapet SafeBase et verktøy som bygger bro mellom feilretting i både mobil- og strømnettet.
Man trenger strøm for å få dekning; og dekning for å reparere strømbrudd. Men selv om nett- og telekomselskapene opererer i samme geografiske områder, er det ikke gitt at informasjonen flyter fritt når hendelser oppstår.
SafeBase leverer allerede programvare som fjernovervåker nettet til både mobiloperatører og nettselskap. Et optimalt utgangspunkt for å tette informasjonsgapet mellom bransjene.
Gjensidig avhengighet
Siden både kraftbransjen og mobilbransjen bruker SafeBase-programvaren SafeMon til å overvåke sine nett- og basestasjoner – er det relativt enkelt for SafeBase å lage en løsning som kan vise sammenhengen mellom de ulike målepunktene, og dermed skape innsikt i både strøm- og mobilnettavbrudd og samme sted.
Mangelen på fri informasjonsflyt mellom energi- og telekom-bransjene ble diskutert under EkomKraft-konferansen tidligere i år, der alle de store telekomselskapene var representert og holdt innlegg om utfordringer og ønskede løsninger.
— Energibransjen er styrende for oppetiden på mobildekningen. En kvalifisert gjetning er at 80 % av driftsforstyrrelser i mobilnettet skyldes strømbrudd. De ansatte i nettselskapene, montører og driftsteknikere, er igjen avhengig av mobilnettet for å kommunisere med hverandre når de skal lokalisere bruddet og reparere det. Det blir som høna og egget; en gjensidig avhengighet, forteller Lars Erik Gjervan, administrerende direktør i SafeBase.
Samfunnskritisk infrastruktur
Fastlinjetelefonene er kuttet og mobilnettet blir i større og større grad samfunnskritisk. Mobilnettet, samt nødnettet som telekomselskapene skal drifte innen ti år, er helt avhengig av energileveransene. Rune Jøraandstad, CCO i SafeBase, var til stede da beredskapen ble diskutert på EkomKraft.
— Mange telekom-selskaper pekte på at det er utfordrende å finne sammenheng mellom stedsnavn i varslene fra nettselskapet og sine egne basestasjoner. Samtlige forteller om et behov for en felles kanal for deling av informasjon mellom bransjene, gjenforteller Jøraandstad.
En fot i begge leirer
Løsningen SafeBase jobber med ventes å være klar til utrulling innen kort tid.
— En av våre største kunder har bedt oss om å lage et forslag til hvordan de kan få innsikt i helsetilstanden på strømnettet, siden mobildekningen er avhengig av strømforsyningene. De mener vi er best skikket til å gjøre dette for dem, fordi vi har dyptgående kompetanse på både telekom- og kraftinfrastruktur.
I SafeMon finnes det allerede løsninger for eksempelvis:
- Automatiske varslinger ved alarmer eller hendelser
- Innsikt i gjenværende batterikapasitet
- Geografiske kartdata med lokasjoner over nett- og basestasjoner
— Vi holder på å sy sammen de ulike funksjonene til en egen applikasjon som gir brukerne innsikt i begge nettene, sier Gjervan.
Løsningen vil være klar etter sommeren 2023.
Ny teknologi – dette bør de fleste nettstasjoner ha
Alle nettstasjoner er viktige, men ikke alle er virksomhetskritiske. Derfor ønsker mange...
Nå kan nettanalysatoren oppgraderes fra kontorstolen
Nettanalysatoren CVM Mini E3 har en naturlig plass i mange av landets nettstasjoner. Nå...