RAYVN er et nettbasert verktøy for å håndtere kritiske hendelser som kan ramme energisektoren. Verktøyet setter organisasjoner i stand til å reagere raskt, mobilisere ressursene sine, koordinere aksjoner og kommunisere effektivt under en krise. Med hovedfokus på høy brukervennlighet og lav terskel for å ta verktøyet i bruk, er det implementert i flere sektorer og organisasjoner av forskjellig størrelse.
“Ut i fra vår lange erfaring ser vi at mangelen på beredskapsplaner og de riktige verktøyene for å kommunisere effektivt både internt og eksternt, har skadet og påvirket mange bedrifter negativt,” sier Henrik Von Schlanbusch, CEO i RAYVN.
Energisektoren er en del av den kritiske infrastrukturen vår. Et brudd i energisektoren kan føre til at hele samfunn slutter å fungere, noe som gir konsekvenser som kan være vanskelig å forestille seg.
- Energisektorens vekst er direkte sammenfallende med landets økonomiske vekst. En hvilken som helst kritisk hendelse i energisektoren skaper problemer for befolkningen siden alt vi gjør er direkte eller indirekte avhengig av elektrisitet og energi. Derfor jobber vi ekstra tett på denne sektoren, legger Henrik til.
Henrik Von Schlanbusch, CEO i RAYVN
Det er viktig at energiselskapene og samarbeidspartnere jobber for å redusere sårbarhet og legge til rette for at man kan komme raskt tilbake til normal drift når noe skjer.
- Her kan RAYVN-plattformens mange bruksområder og funksjoner spiller en viktig rolle ved å bidra til effektiv kommunikasjon, håndtere store kritiske hendelser proaktivt, involvere og følge med på dem som blir berørt, fordele oppgaver og mye mer, sier Henrik.
- Når man opplever en kritisk hendelse må det ikke være tvil om hvordan man skal bruke beredskapssystemet. Selv om man har jevnlige øvelser på krisehåndtering, tilbringer man ikke nødvendigvis så mye tid inne i selve systemet. I en krise kan du ikke bekymre deg for hvordan du skal bruke verktøyet. Det bør være intuitivt, akkurat som når man skal ta en telefon eller skrive et dokument i Word.
"Man har ikke tid til å følge en læringskurve når man står i en krise” Dette mottoet er en pådriver for RAYVN når de tilbyr et enkelt verktøy for kompleks krisehåndtering. Ved hjelp av verktøyet får brukerne de tjenestene de trenger for å handle raskt, men også komme seg raskt tilbake på topp etter en kritisk hendelse.
- Vi har valgt å bruke et skybasert system - RAYVN. På den måten kan vi samhandle og bidra til krisehåndtering via mobil eller tablet, uavhengig av hvor vi er i verden. Dino Wachendorf, Agder Energi
I forberedelsene til krisehåndtering er det helt avgjørende å velge løsninger som legger vekt på rask informasjonsdeling og hendelsesrapportering via forskjellige kanaler som tekstmeldinger, audio og video samtaler. Det er også viktig å sikre god kommunikasjon med eksterne aktører og ha muligheter for å holde jevnlige øvelser og opplæring.
“Vi anbefaler bedriftsledere å tenke på fire ting når de bygger en krisehåndteringskultur":
- Dette er ikke en komplett liste, men vi skal fortsette å jobbe med viktige områder slik at samfunn og bedrifter kan dra nytte av RAYVN som en hub for å håndtere alle kritiske hendelser som kan oppstå, sier Henrik.
Bedrifter i energisektoren kan vinne mye på å forberede seg godt på kriser.
- Hele samfunnet, med alle sine institusjoner, bedrifter og individer stoler på at energinæringen bidrar til økonomisk vekst og samfunnsutvikling. Dette gjør energiselskapene til samfunnets helter. Det er et stort ansvar å være godt forberedt på kriser som kan true sikkerheten deres, og dermed samfunnets velferd, avslutter Henrik Von Schlanbush, CEO i Rayvn.