Fotball og klima er en noe uvanlig kombo. Men NTNU-forsker samarbeider med proffspiller Morten Thorsby som vil skape oppmerksomhet om klimasaken.
– Når du ser for deg en proffspiller, tenker du kanskje på store, raske biler og matchende livsstil og image. Mange flyreiser og stort miljøavtrykk hører også med, sier NTNU-forsker og professor Christian A. Klöckner ved Institutt for psykologi.
– Morten Thorsby bryr seg om klimaet, og vil spre det viktige budskapet. Han har tatt draktnummer 2 på begge lagene han spiller, både på landslaget og på Sampdoria Genua i Italia. Det er for å signalisere og skape oppmerksomhet rundt 2-gradersmålet, sier Klöckner.
Foto: Silje Nårstad/NTRANS
Sammen med faren sin, Espen Torsby, har han startet en klimakampanje for profesjonelle spillere, We play Green. Begge skal snakke om engasjementet sitt under NTNU Energy transition Week.
– At proffspilleren bruker populariteten sin og sprer budskapet til nye målgrupper som er interessert i fotball er nytt og spennende. Potensielt kan man nå 4 milliarder mennesker gjennom fotball! Halvparten av verdens befolkning er interessert, og det er flere enn noen andre interesser/kanaler.
– Vi prøver å finne ut om denne nye måten å spre klimabudskapet på har en effekt. Vi planlegger også å utfordre norske fotballfans, i en online bærekraftsliga, hvor både klubber og fans kan engasjere seg.
Forskeren er sjøl ihuga fotballfan, og har to favorittlag i Norge: RBK og Ranheim. Men storfavoritten er VfL Bochum hjemme i Tyskland.
NTNU-forsker Christian A. Klöckner forsker på nye måter å kommunisere klimabudskapet på.
Foto: Silje Nårstad/NTRANS
Klöckner har forsket på klima og nye måter å kommunisere på i flere år. Nå skriver han bok om «disruptive communication» (forstyrrende kommunikasjon).
Han samarbeidet med klimakunstneren Michael Pinsky da kunstintallasjonen «Pollution Pods» ble lansert i Trondheim under Starmus-festivalen i 2017. Den er fortsatt på turné i verden, og har vært utstilt i Australia, USA, foran FN-bygningen, på klimatoppmøter og på WHO-møter.
Kunstneren skal holde innlegg om klimakunst på denne workshopen under Energy Transition Week 2022, om uventede klima-kommunikatører: The unusual suspects – communication for climate action by new soceital actors.
Forskeren ser på psykologiske faktorer knyttet til klimaforandring og hva som skal til for at vi skal forandre atferd. Klöckner undersøker om ulike følelser og sanseinntrykk kan få oss til å ta gode klimavalg.
Han og NTNU-kollega Magnus Korpås arrangerer enda en workshop under Energy Transition Week: 28. mars: To speed up or to give up.
Klöckner skal også sitte i ekspertpanelet under Energy Transition-konferansen 2022.
Denne saken ble først publisert i Gemini.
Kilde: Pettersen, V. A. (2022, 25. mars). Kan fotballfans bli klimafans?
Gemini.no. https://gemini.no/2022/03/kan-fotballfans-bli-klimafans/