Med 25 års erfaring i energibransjen, så tenker man kanskje at Geir-Arne Mo skulle valgt en litt mer tilbakelent posisjon. Han velger det motsatte.
- Med Bergen Synergy inntar vi nå en posisjon der IT og teknologi skal hjelpe oss å optimalisere kundeopplevelsen og effektivisere den interne driften til selskapet, forteller Geir-Arne Mo.
Selskapet ble etablert i 2022 med hovedfokus på å hjelpe sine kunder med å redusere energiprisene sine, enten det dreier seg om strøm, gass eller andre energikilder.
I dagens marked er det en stor fordel å ikke ha mye teknisk gjeld på IT-systemene. Det er et stort konkurransefortrinn å fritt kunne velge SaaS-løsninger fra øverste hylle.
- Da vi etablerte selskapet, måtte vi etablere et system for kundeinformasjon. I bransjen kalles det et KIS-system.
Geir-Arne Mo gjorde en screening av markedet, og satt til slutt igjen med en shortlist på to selskaper.
- Teknologien og tankesettet til Metzum passet best for oss. Vi kom i mål og skrev en avtale med dem, forteller han.
- Hvilke kriterier var det som gjorde at dere valgte Metzum?
- For oss var det viktig at løsningen enkelt skulle la seg integrere med andre systemer.
- Er du bekymret for lock-in? At dere skal bli låst til Metzum?
- Nei. De må levere. De må være best. Hvis ikke bytter vi dem ut. Vi vil ikke bli en leverandøravhengig kraftleverandør. Det har vi vært i andre settinger før. Derfor er det viktig for oss å eie alle dataene selv.
Geir-Arne Mo forteller videre at det ved valg av løsning også var viktig å ta høyde for rask skalering.
- Vi må ha de IT-løsningene som støtter oss og våre kunder når vi vokser, både nasjonalt og internasjonalt.
- Metzum er et relativt nytt selskap. Hvordan vurderte dere risikoen ved å velge teknologi fra et så ferskt selskap sammenlignet med et trygt programvareselskap som har vært i markedet lenge?
- Vi har selv jobbet i store selskap tidligere. Vi kjenner godt til systemsiden der. Vi så en større risiko i å velge et stort, rigid og alt for kostbart system. Metzum er små og smidige, slik som oss selv. Det er lettere å få gjennom endringsønsker hos Metzum, enn hos en stor og rigid leverandør.
Han understreker også at de ser en god trygghet i at Metzum har med seg “family offices” på eiersiden.
- Så er det jo mulig å skifte leverandør dersom det viser seg at løsningen ikke vil fungere.
Fra den dagen Bergen Synergy signerte med Metzum, gitt det fort.
- Dette var jo høsten 2022. Vi hadde som plan at vi skulle være i gang i januar 2023. Vi hadde vel fire måneder på oss fra kontraktsignering til vi igangsatte produksjonssystemet.
Anders Scharffscher Engeset er COO i Metzum. Han forteller at det var perfect fit mellom de to selskapene.
- Bergen Synergy er en ideell aktør å jobbe med, forklarer Anders Scharffscher Engeset. De er raske og vi er raske.
Geir-Arne Mo skyter inn at hvis Metzum ikke klarer å løse noe umiddelbart, så er de løsningsorienterte og håndterer ting i en mellomperiode til eventuell funksjonalitet blir tilgjengelig.
- Hva ble du mest overrasket over gjennom implementeringen av KIS-system?
Både Metzum og Bergen Synergy sikter mot det nordiske markedet.
- Hva gjør at dere i Metzum velger Sverige?
- Strategien vår var å begynne med Norge, og så følge hub’ene, forteller Anders Scharffscher Engeset. Så vet vi etter hvert at huben i Sverige blir utsatt. Sånn sett er det rart at vi går til Sverige. Men vi følger med kundene våre ut, og flere av våre kunder har valgt å satse i Sverige.
Anders Scharffscher Engeset forteller at det er fullt mulig å lykkes i det svenske markedet slik det er i dag.
- Vi lykkes fordi vi jobber smartere enn eksisterende leverandører, hevder han.
Geir-Arne Mo fortsetter.
- Vi har en løsning som går på å levere spot og forvaltning til kundene våre i B2B-markedet. Flere av kundene våre er i Norden. Og vi har kjennskap til det nordiske markedet fra tidligere av. Vi har kompetanse, system og erfaring til å håndtere nordiske kunder.
- Hva er de største utfordringene som Bergen Synergy må løse fremover?
- Det blir mer og mer travelt jo flere og flere kunder vi får. Vi er et vekstselskap. Vi har gått fra seks ansatte til femten ansatte i løpet av kort tid. Nye kolleger skal inn i vår organisasjon og få god opplæring. Dette tar vi på alvor.
Geir-Arne Mo understreker at det er viktig å være best.
- Vi jobber med porteføljeforvaltning og trading. Der må vi være best i klassen. Vi må sikre at våre kunder også velger oss i fremtiden. For å lykkes med dette er det viktig å være best i klassen når det gjelder teknologi.
- Hvordan blir 2024?
- Det ser ut til at vi firedobler omsetningen fra 2023 til 2024, avslutter Geir-Arne Mo.