Magtech

Mer Effekt, Mindre Oppgradering: Spenningsregulering på Sollihøgda

Skrevet av Magtech | Jan 29, 2025 8:00:00 AM

Som en del av E16-utbyggingen mellom Sandvika og Sollihøgda har Statens Vegvesen hatt et midlertidig behov for opptil 2 MW kapasitet. Dette var nødvendig for å sikre driften av tunge maskiner og brakkerigg til prosjektet. Utfordringen? Det eksisterende nettet, som strekker seg 24 km fra med 22 kV linje fra Ultvedt trafostasjon, kunne bare levere rundt 700 kW. Tradisjonelle løsninger ville innebære omfattende og kostbare oppgraderinger av strømnettet, tommelfingerregelen er 1 MNOK per km, altså ca. 24 MNOK.

 

I stedet valgte Føie, sammen med Magtech AS, en smartere løsning: installasjonen av en autotrafo med automatisk trinnkobler fra Machinefabrik Reinhausen, heretter MVR (Medium Voltage Regulator). Dette innovative tiltaket ga ikke bare den nødvendige kapasiteten, men det gjorde det også raskt og betydelig rimeligere enn en full oppgradering av infrastrukturen.

 

Foto: Magtech

 

Spenningsregulering

Løsningen som ble automatisk spenningsregulering, er en teknologi utviklet for å forbedre spenningsstabiliteten på både lavspennings- og høyspenningsnett. Denne spesifikke MVR’en ble installert som en prototype i 2021 og har vist seg å være svært effektiv. Ved å regulere spenningen på en så lang linje, kunne Føie opprettholde stabil strømforsyning både til Statens Vegvesen og andre kunder i området, uten dyre linjeoppgraderinger.

 

Morten Sjaamo, leder for driftssentralen i Føie, forklarte hvordan denne løsningen er en ny tilnærming for dem:

 

"Vi har brukt spenningsboostere tidligere, men dette er første gang vi har tatt i bruk en regulertrafo på høyspenningssiden. Og resultatene har vært veldig positive."

 

Kostnadseffektivitet og pålitelig drift

Sammenlignet med de tradisjonelle alternativene, som kunne kostet opptil 24 MNOK, var denne løsningen en brøkdel av prisen. Den totale kostnaden for installasjonen av MVR’en, inkludert nødvendige omlegginger av bryterkonfigurasjonen, kom på under 4 MNOK – en besparelse på over 80 %. I tillegg ble løsningen installert og idriftsatt langt raskere enn en tradisjonell linjeoppgradering.

 

"Vi har hatt en sømløs drift siden installasjonen," sier Sjaamo, og legger til: "Trinnkobleren har allerede utført over 3500 koblinger, og den fungerer helt uten problemer."

 

Foto: Magtech

 

Fordeler for både veiprosjektet og lokalsamfunnet

Mens hovedmålet med prosjektet var å støtte Statens Vegvesens arbeid, har løsningen også hatt positive effekter for andre kunder på Sollihøgda. Den økte kapasiteten har gitt bedre og mer stabil strømforsyning i området, noe som har vært en velkommen forbedring.

 

Løsningen demonstrerer at spenningsregulering er en avgjørende teknologi for å maksimere kapasiteten i eksisterende nett uten å måtte ty til dyre og tidskrevende oppgraderinger. Ifølge en rapport fra Eurelectric er opptil 40 % av alle flaskehalser i strømnettet spenningsrelatert, noe som fremhever betydningen av slike teknologier i fremtidens nett.

 

Fremtidsperspektiver

Med suksessen på Sollihøgda er det sannsynlig at denne teknologien vil bli en fast del av fremtidige prosjekter. Sjaamo antyder at Føie vurderer å videreføre denne løsningen, ettersom veiprosjektet utvikler seg, og muligens bruke MVR’en til andre oppgaver i området.

 

"Det gjør bare business-caset enda bedre," sier han.

 

Årets innovasjon

Magtech har blitt tildelt årets innovasjonspris under Smartgridkonferansen for sitt banebrytende arbeid med spenningsregulering på Sollihøgda. "Denne prisen anerkjenner vår innovative tilnærming som har økt nettkapasiteten uten behov for kostbare oppgraderinger," sier Alexander Kristensen, CCO i Magtech.

 

 

Konklusjon

Ved å benytte en regulertrafo har Føie og Magtech demonstrert at det er mulig å møte krevende infrastrukturutfordringer på en kostnadseffektiv og bærekraftig måte. Dette prosjektet viser hvordan smarte løsninger kan gi bedre utnyttelse av eksisterende nett og samtidig sikre stabil strømforsyning til viktige nasjonale prosjekter.