Equinor er en av de verdensledende aktørene innen i energibransjen, og har oppnådd imponerende resultater på veien mot digital transformasjon. Midt i denne transformasjonen finner vi Åshild Hanne Larsen, VP Subsurface Excellence & Digital i Equinor og tidligere CIO, som i juni også ble styremedlem i teknologiselskapet Itera.
- Å bli en del av styret til Itera er noe jeg har sett fram til, spesielt fordi jeg ser en god match mellom min erfaring og kompetanse og den vekstambisjonen Itera har. Jeg visste godt hvem Itera og Arne Mjøs (CEO) var, og opplever Itera som et spennende børsnotert teknologiselskap med ambisjoner, en engasjert ledelse, positiv kultur og fokus på saker som mange er opptatt av – for eksempel mangfold. For meg er det spennende å få bruke den brede erfaringen jeg har fått gjennom min karriere i Equinor i nye sammenhenger, sier Åshild Hanne Larsen.
I dag har Larsen i sin rolle som direktør i Subsurface blant annet et globalt ansvar for deres IT portefølje, data, teknologiimplementering, digitale prosjekter og forbedringsinitiativer. Hun har vært i selskapet i 30 år, og hatt en eventyrlig reise som begynte i rollen som servicearbeider på oljeplattform, før hun gikk videre til å jobbe med HR og deretter IT. De siste årene har hun mottatt mer enn ti forskjellige priser, blant annet «CIO of the Year Europe», «Most Transformational Digital Leader of the Year Europe 2023», «ODA WOMAN 2023», «Leader of the Year», og «Global CIO 100».
Digitalisering - en sentral del av strategien til Equinor
Equinor, en av de største IT-arbeidsgiverne i Norge, har utviklet seg til å bli en av de mest erfarne innen digitalisering i energibransjen. Med over 700 IT-ansatte, samt konsulenter og ansatte fra underleverandører og partnere, er digitalisering noe som har vært en sentral del av Equinors strategi. Dette har gjort det mulig for selskapet å oppnå imponerende resultater.
Med etableringen av en felles dataplattform for hele konsernet og et sterkt fokus på brukerinvolvering og innovasjonskultur, har Equinor skapt en solid base for digitalisering.
- Kommunikasjon, kompetanseutvikling og ledelsesengasjement har også vært viktige faktorer i selskapets suksess. Ved å opprettholde en balanse mellom kontinuitet og innovasjon, er Equinor godt posisjonert for å fortsette sin digitale transformasjonsreise i energibransjen, sier Larsen.
I tillegg etablerte Equinor tidlig et partnerskap med Microsoft, som har resultert i to datasenterregioner i Norge. Disse tiltakene har ikke bare vært til nytte for Equinor, men også for hele tech-økosystemet i Norge.
Felles dataplattform for hele Equinor
En av de viktigste byggesteinene for å lykkes med digitalisering hos Equinor var etableringen av en konsern-dataplattform, kalt Omnia. Denne plattformen har gjort det mulig å tilgjengeliggjøre selskapets data for bruk i ulike digitale løsninger.
Utfordringen med å tilgjengeliggjøre og bruke data er også velkjent for hele kraftsektoren. Store mengder av data er lagret over lang tid, men mangel på kompetanse om datadreven forretning, organisatoriske siloer og tekniske utfordringer gjør at informasjonen ikke er tilgjengelig og verdiøkende på tvers av selskapene
Larsen peker på viktigheten av å involvere brukerne i utviklingen av digitale løsninger. Ved å forstå brukernes behov og utfordringer har Equinor kunnet designe løsninger som er relevante og nyttige for dem. Dette har blant annet blitt gjort gjennom å følge brukerne tett i deres daglige arbeid, for å kunne tilpasse løsninger til behov.
Kultur for innovasjon
Equinor har også lykkes med å styrke en positiv kultur for innovasjon, hvor særlig kommunikasjon har spilt en viktig rolle.
- Det er viktig å være tydelig på behovet for å endre seg, hva man ønsker å oppnå med digitaliseringen og hva det vil bety for den enkelte. For å skape tillit og engasjement må budskapet være forståelig og kommunikasjonen må være kontinuerlig, sier Larsen.
I tillegg til å fokusere på teknologi og data har Equinor også investert i kompetanseutvikling. Et digitalt akademi ble etablert for å sikre at både ledere og ansatte kunne tilegne seg nødvendige ferdigheter og kunnskap om digitalisering. Dette har bidratt til å styrke en kultur hvor kontinuerlig læring og utvikling blir verdsatt.
- Endringer i kultur kan være krevende. I en bransje som vår med høyt fokus på sikkerhet, risikohåndtering og store prosjekter, har det å tilpasse seg en mer agil tilnærming der det gir verdi tatt tid. Ledelsen har vært viktig i å skape tillit og tro på de nye måtene å jobbe på. Her har Equinor klart å finne en god balanse mellom kontinuitet og innovasjon, påpeker Åshild Hanne Larsen.
Innovasjon fremover
Selv om Equinor fortsatt har nye milepæler å nå når det gjelder digital transformasjon, er Larsen optimistisk. Energibransjen har mange dyktige og kompetente mennesker som ønsker å bidra til den nødvendige energitransisjonen industrien står overfor. Med riktig kultur og kontinuerlig fokus på innovasjon, kan Equinor og andre selskaper i energibransjen oppnå suksess i sin digitale transformasjon.
- Som leder i energibransjen er det viktig å erkjenne at verdiskapning skjer i krysningspunktet mellom mennesker, data og teknologi. Betydningen av en kultur for innovasjon der det er åpenhet for endring, involvering av brukere og ansatte i utviklingsprosesser, og kontinuerlig kommunikasjon rundt visjonen bak digitaliseringen bør ikke undervurderes, sier Larsen.
Ved å skape en kultur for innovasjon kan selskaper i energibransjen bli ledende innen digital transformasjon og bidra til en bærekraftig fremtid.
Slik øker du innovasjonshastigheten med skyteknologi
I en tid hvor energisektoren står overfor raske teknologiske endringer, blir...
Revolusjon i batteriverdenen: Itera og Thema Consulting viser fremtidens energilagring
Dykk ned i den nyeste rapporten fra Itera og Thema Consulting Group som kartlegger de...