Last ned kortversjonen av rapporten her
I denne rapporten har vi valgt å sette søkelys på hvordan digitale løsninger og kunstig intelligens kan åpne opp for nye muligheter i årene som kommer. Vi har sett nærmere på hvordan kunstig intelligens kan brukes til å optimalisere arbeids- og forretningsprosesser, og dermed bidra til økt effektivitet og bedre brukeropplevelser. En stor utfordring for bransjen så langt har vært mangel på standardisering, som igjen har hindret skalerbarhet av nye produkter og tjenester.
Rapporten oppsummerer de viktigste utviklingstrekkene i det norske strømsalgmarkedet. I tillegg til et eget kapittel dedikert til digitalisering, inneholder rapporten de faste kapitelene om utviklinger i markedet, strømavtaler, produkter og tjenester, og regulering. Nytt for denne utgaven er en oversikt over foreslåtte regulatoriske tiltak og hvilke konsekvenser de kan medføre for strømleverandørers drift. Vi gir også en oversikt over aktuelle piloter som tester forbrukerfleksibilitet i DSO-markedene, hvor vi ser nærmere på utviklingen i betalingsvilje og markedsmodenhet. Vi ser her en tydelig trend mot at fleksibilitet som en tjeneste kan bli en viktig del av fremtidens energitjenester.
Målet med rapporten er å etablere en god oversikt over markedsituasjonen og utviklingstrekk fremover, som kan brukes til å forstå hvordan mulighetene som oppstår kan utnyttes for å skape økt verdi.
Rapporten er et samarbeidsprosjekt mellom THEMA og Itera. Sammen skaper vi et produkt som gir en helhetlig forståelse av trender og drivere i markedet for strømsalg.
Ta kontakt hvis du ønsker den fullstendige rapporten med fersk innsikt og data om de ulike tematikkene.
Slik øker du innovasjonshastigheten med skyteknologi
I en tid hvor energisektoren står overfor raske teknologiske endringer, blir...
Revolusjon i batteriverdenen: Itera og Thema Consulting viser fremtidens energilagring
Dykk ned i den nyeste rapporten fra Itera og Thema Consulting Group som kartlegger de...