Feb 18, 2022 2:42:54 PM | Annonsørinnhold fra Europower Partner

ENERGI­KALENDEREN.no er et eksempel på inbound marketing som virker

ENERGI­KALENDEREN.no er et eksempel på inbound marketing som virker

Inbound marketing er en markedsstrategi som går ut på å få kundene til å komme til bedriften fremfor å måtte jakte på kunder. I motsetning tradisjonell reklame sørger man for å bli funnet av den relevante målgruppen når de selv gjør research på nett. (Kilde: Wikipedia).

X- og Y-aksen

I Europower Partner jobber vi med inbound marketing på to akser.

  • X-aksen: Vi benytter inbound marketing for å få kundene til å komme til oss.
  • Y-aksen: Vi bistår våre kunder med å implementere inbound marketing i egen organisasjon.

Felles for X- og Y-aksen er at vi jobber med å identifisere og beskrive målgruppen, for deretter å identifisere hva denne målgruppen trenger hjelp til. Først når vi har dette på plass, så starter arbeidet med å løfte frem hva det er vi kan tilføre. Satt på spissen så klarer man ikke selge prevensjon til noen som ønsker seg barn. Selv om prevensjonen virker. Man må først forstå hva målgruppen trenger.

I denne bloggposten skal vi ikke forklare hvordan man kan få barn. Men vi skal dele et konkret eksempel på hvordan vi jobber for å skape vekst i Europower gjennom Inbound Marketing.

Vi henter inntekter fra markedsføring av arrangementer

Gjennom mange år har vi hentet inntekter fra det å markedsføre arrangementer for aktører i  energibransjen, både gjennom tradisjonelle bannerannonser, og gjennom annonsørinnhold i form at tekst, video og podcast.

Krevende å beslutte dato

Kjenner du deg igjen? I forkant av påsken er folk mentalt ikke i modus for konferanser. I juni er folk mentalt på vei ut i ferie. I mai er det mange hellig- og fridager. I desember er det julebord (i hvertfall hvis det ikke er coronarestriksjoner). Så kommer vinterferier og høstferier som faller på ulike uker i ulike steder i Norge.

Og så må man unngå å legge arrangementet på samme dato som andre konkurrerende arrangementer. 

Behov for en felles bransjeoversikt

- Hei, dere i enerWE (som nå har fusjonert med Europower) har jo oversikt over alle arrangementene i energibransjen. Vet du om det skjer noe i midten av mai som vi bør vite om? Vi vurderer å legge vår årlige konferanse i mai.

Det var en fra kommunikasjonsavdelingen i Agder Energi som stilte meg spørsmålet. Jeg svarte at jeg skulle sjekke.

Det var en kunde som hadde et behov. Slikt tar man på alvor.

Wikinomics

For 15 år siden leste jeg boken "Wikinomics - How Mass Collaboration Changes Everything".  Deler av teorien i boken benyttet vi i strategiarbeidet for å løfte frem verktøyet Lesson Learned i Mintra. Og deler av teorien bruker vi når vi skaper vekst i Europower. 

Jeg tenkte at det finnes et bedre alternativ til det at vi skal sitte og manuelt holde oversikt over alle arrangementene i energibransjen. Derfor inviterte vi hele bransjen til et samarbeid. Vi inviterte til "Mass collaboration".

Alle har behov for oversikten

Vi satte raskt opp et webskjema der hele energibransjen gratis kan registrere sitt arrangement på ENERGIKALENDEREN.no.

Screenshot 2022-02-18 at 13.55.22

Alle som arrangerer konferanser i energibransjen har behov for denne oversikten. 

Dermed løser vi et problem for de som står ansvarlig for å arrangere konferanser i energibransjen. Helt gratis.

...og noen har behov for markedsføring

Gjennom ENERGIKALENDEREN.no så når vi ut til de som arrangerer konferanser. Vi gir dem et gratis planleggingsverktøy. Og nettopp disse  personene er i vår målgruppe når det gjelder markedsføring av arrangementer. 

Dermed har vi fått kundene til å komme til bedriften vår fremfor å måtte jakte på kundene. Og det er dette Inbound Marketing handler om.

Når vi først har kundene inne i butikken vår (dvs. i registreringsskjemaet), så viser vi dem en butikkhylle der de kan krysse av for å motta tilbud på markedsføring av arrangementene ut til våre mer enn 3.300 digitale abonnenter i energibransjen.

Screenshot 2022-02-18 at 13.57.48

Ikke alle krysser av her.

Men noen gjør det.

Faktisk så mange at vi kan anse løsningen som en suksess. Både for de som trenger en oversikt over alle arrangementer i energibransjen og for oss som kommersiell aktør som hjelper til med markedsføring av konferanser.

Og det er mye hyggeligere å motta varslinger når noen ønsker bistand, enn å sitte hele dagen på telefonen og ringe ut og spørre om konferansearrangørene trenger hjelp.

Spesielt når vi ser at vi selger mer etter at vi snudde opp-ned på salgsmetodikken, fra cold calls til Inbound Marketing.

----

I tiden fremover vil vi dele erfaringer fra hvordan vi i Europower Partner jobber med Inbound Marketing for å skape vekst. 

Bli gjerne med i vår Facebook-gruppe der vi diskuterer Inbound Marketing.

Hilsen

Chul Christian Aamodt

Kommersiell leder, Europower

 

Flere poster

Feil bilde og tekst dukker opp når jeg poster på Facebook

Inbound marketing er en markedsstrategi som går ut på å få kundene til å komme til bedriften...

Les mer

Overskriften ser fin ut på desktop, men den blir for lang for mobil

Inbound marketing er en markedsstrategi som går ut på å få kundene til å komme til bedriften...

Les mer

Slik lager du videoannonser

Vet du hvordan du lager videoannonser? Det er veldig enkelt.Du kan enkelt laste opp video på ...

Les mer