EL-tjeneste

EL-tjeneste - 40 år med norsk innovasjon

Skrevet av EL-tjeneste | Jun 16, 2022 11:35:17 AM

I anledning selskapets 40-års jubileum har vi tatt en prat med nåværende salgssjef Håvard Robudal Stenkløv, for å snakke om selskapets historie og videre satsning.

Behov vekket en oppfinnerspire

Når vi spør hvordan det hele startet, er svaret behov. Mens han jobbet som ingeniør ved Nord-Trøndelag Elektrisitetverk, NTE, ble Olav Iversen oppmerksom på mangelen på enkelte produkter. Han begynte å utvikle nye produkter selv, samtidig som han jobbet i NTE.

- Men etter hvert bestemte Iversen seg for å satse fullt på selskapet sitt, forteller Stenkløv.

Siden har utviklingen vært jevn og solid. Fabrikken på Steinkjer har blitt utvidet i flere omganger og man opprettet salgskontor i Trondheim på 90-tallet. Samtidig har antall ansatte, produkter og omsetning vokst.

- Selskapet startet med to ansatte og i dag er vi noen og tjue, oppgir Stenkløv.

Norsk i alle ledd

El-tjeneste både utvikler, produserer og selger sine produkter, noe som er særegent for et selskap i deres bransje. I alle år har det vært viktig for selskapet å jobbe med utvikling, ifølge Stenkløv. Et eksempel er traverser.

- I utgangspunktet var disse laget i tre, senere av stål, og til slutt, for å redusere vekt og styrke holdbarhet, av aluminium, forklarer salgssjefen.

Aluminium er et materiale som man siden har jobbet mye med i EL-tjeneste. Det er et norsk og kortreist produkt, noe som harmonerer godt med selskapets sterke forankring i Norge.

- Vi spiller gjerne på at vi er norske hele veien – i idéutviklingen, eierstrukturen, produksjonen og i produktene våre, forteller Stenkløv.

Innovasjon i arv

I dag er Andreas Iversen, barnebarn av Olav Iversen, leder for utvikling. Han har gått i sin fars fotspor, beretter Stenkløv.

- Knut ønsket å satse fullt på utvikling, derfor ble daglig leder-rollen ble satt utenom familien.

Gjennom satsingen på innovasjon fører begge med seg arven fra Olav Iversen videre i selskapet. Knut Iversen er fortsatt aktiv i bedriften, nå som styreleder. Gründeren, Olav Iversen, er 95 år og skal i år være med å markere EL-tjeneste’s 40-årsdag.

 Alltid tett på brukerne

Til spørsmålet om nøkkelen bak suksessen, er dialog med kunden en del av svaret.

- Vi tar med oss innspill fra sluttbrukeren når vi jobber med produkter.

I tillegg trekker han frem tålmodighet i forbindelse med produktutvikling.

- Markedet må få tid til å ta imot nye produkter. Vi har tar oss tid til å teste og modifisere nye produkter i en periode, fortsetter han.

Fokus på utvikling og kundeorienteringen er viktige stikkord for hva selskapet skal jobbe med fremover også. I Trondheim planlegges et Showroom for å vise frem løsninger og produkter. I tillegg ønsker de å opprette en faggruppe som skal fungere som ambassadører for selskapet.

- Denne gruppa vil få muligheten til å påvirke og vi får nyttig kunnskap – en vinn-vinn-situasjon, beretter en engasjert Stenkløv. Vi har jo vært preget av pandemien, så nå er det på tide å sette fart på å møtes igjen, tilføyer han.

Digitalisering er også viktig for bedriften. Varene deres har QR-koder som leder til produktets bruksanvisning, og på sikt vil man satse mer på montasjevideoer. Med dette går EL-tjeneste en spennende fremtid i møte.