Pris har lenge vært et dominerende konkurransefortrinn, men stadig nye spesifikasjoner og kriterier tilknyttet produkter og tjenester, dukker opp. Et norsk selskap peker på kriterier i forbindelse med anbud som en av de største forandringene energibransjen har sett gjennom de siste to tiårene. Hvilke kriterier stiller norske selskaper til sine leverandører og hvordan tenker selskap som leverer norske produkter?
Vi har snakket med et norsk selskap i energibransjen for å se på trenden blant kundene i energimarkedet i dag.
Hvilket kriterium er avgjørende når man skal velge et produkt?
Erik Stavrum er anleggsleder i Linka AS, et selskap som holder til på Inderøy i Trøndelag. Selskapet jobber med alle typer linje- og kabelprosjekter og Stavrum har ansvar for prosjektoppfølging fra utstyrsleveranse til ferdig bygging. Et sentralt moment for han er at prosjektet går etter planen, både økonomisk, kvalitetsmessig og med hensyn til miljøet. Han forteller at fokuset på miljø og bærekraft har økt de siste årene.
- Dette er sentrale begrep som er med fra start til slutt – helt fra man får et underlag fra byggherre til man overleverer et ferdig prosjekt. Særlig i forespørsler fra nettselskaper og kraftselskaper har det den siste tiden dukket opp spørsmål om EPD'er, legger han til. En EPD er en miljødeklarasjon som beskriver miljøprofilen til en komponent.
Nå som vi befinner oss midt i energiomstillingen, er nett- og kraftselskaper en kundegruppe man kan forvente mange oppdrag fra fremover. Anleggslederen i Linka tror kraftbransjen blir viktig i tiden som kommer. - Vi som jobber med kraft og energi blir nok ikke arbeidsledige med det første, uttaler han.
For en som har jobbet i energibransjen i over 20 år, hva opplever du som den største forandringen siden du begynte i bransjen?
- Kriteriene i forbindelse med anbud. Før var i hovedsak pris gjeldende når man skulle levere på anbud, mens nå er det mange aspekter som tas i betraktning, deriblant miljø, kvalitet, HMS og gjennomføringsplan. Pris er fortsatt en viktig faktor, men det å være mest konkurransedyktig på pris gir ingen garanti for at du vinner et anbud, forklarer han.
Hvilke vurderinger gjør du når du skal velge et produkt?
- Pris er jo avgjørende når man velger blant ulike tilbud. Det er en kvantitativ og konkret faktor, konstaterer Stavrum.
Han fremhever i tillegg kriterier som miljø og kvalitet. - Fordi vi har valgt å bli et ISO 9001- og ISO 14 001-sertifisert selskap, er vi pålagt å ta i betraktning hvordan våre leverandører fremstiller produkter med hensyn til miljø og kvalitet, utdyper han.
Foto: Linka AS
Hvilke forventninger stiller du til en god leverandør?
- De må kunne legge frem grundig dokumentasjon på det de leverer. I tillegg bør de levere varer av god kvalitet, samt levere riktig leveranse til avtalt tid, sier han.
Tilgjengelighet er dessuten en egenskap Stavrum verdsetter høyt. - Det er viktig at en leverandør har et godt oppfølgingsteam som er tilgjengelig og at man enkelt kan få tak i dem dersom noe dukker opp, fremhever han.
Hvilke fordeler vil du trekke frem ved å bruke lokale leverandører?
Stavrum trekker umiddelbart frem god kommunikasjon. - Ved feil og reklamasjoner er det kort vei til hjelp. Velger jeg en leverandør som snakker samme språk er jeg dessuten trygg på at vi har forstått hverandre.
Anleggslederen i Linka skryter av andre selskaper i egen bransje og fremhever deres interesse for videreutvikling. Han har flere eksempel på tilfeller hvor han har gitt konstruktive tilbakemeldinger, som har resultert i utvikling av nye produkter. Da er det en kjempefordel å ha lokale samarbeid. Med kort vei til hverandre har begge parter mulighet til å ha fysisk kontakt med produktet det er snakk om. - Å ta i samme utstyret med hendene er mye verdt, kommenterer Stavrum.
En av aktørene Linka har slik erfaring med er EL-tjeneste, en aktør de har hatt samarbeid med siden de startet opp. - Vi kjenner de ansatte og produktene til dette selskapet godt og er veldig fornøyde med deres oppfølgingsteam. De har all informasjon tilgjengelig på sine nettsider. Du kan klikke på produktet du skal ha og da får du opp datablad og informasjon tilknyttet produktet, forklarer Stavrum.
EL-tjeneste opplever også et økende fokus på miljødeklarering fra kundesiden. De har derfor startet opp et EPD-prosjekt, for å se på miljøaspekter til egne produkter gjennom hele livsløpet - fra produksjon til gjenvinning. Hvor, hvordan og av hvilke materialer produkter er laget spiller en økende rolle.
Elokserte aluminiumstraverser er et eksempel på et av produktene EL-tjeneste leverer. Elokseringsprosessen gir bedre beskyttelse av materialet og gjør at traversene kan gjenvinnes på en mer miljøvennlig måte enn f.eks. lakkerte profiler. Du kan lese utfyllende informasjon om produksjonen av EL-tjeneste sine produkter på deres nettsider.