Se hvem som er nominert til ECC Media Awards
ECC Media Awards tildeles personer eller bedrifter i en bred energibransje som har utmerket seg spesielt det siste året. Det deles ut priser innenfor...
3 min read
Europower Partner : 15.feb.2022 20:44:10
Fredrik Norman jobber som VP Communications & Public Affairs i Elkem ASA. Han er påmeldt på Europower Communication Conference, og vi har tatt en prat med han i forkant av konferansen.
- Hva jobber du med?
- Jeg leder kommunikasjon og myndighetskontakt for Elkem. Vi er et globalt selskap som utvikler og produserer avanserte silisium-baserte materialer, som brukes i alt fra smarttelefoner til elbiler og utstyr for fornybar energi. I tillegg utvikler vi nå batterimaterialer for mulig storskala produksjon i Norge. Selskapet ble startet i 1904, basert på norsk vannkraft, og tilgang på konkurransedyktig fornybar energi er en av våre viktigste innsatsfaktorer. Vi har om lag 7000 medarbeidere over hele verden, hvorav rundt 1500 jobber her i Norge. Elkem har hovedkontor i Oslo og er notert på Oslo Børs.
- Hvilke sosiale medier bruker du daglig?
- Twitter er utvilsomt en favoritt. Med litt innsats for å finne frem til de rette kontoene, er det en super kanal for å finne relevante nyheter og synspunkter – for egen del mest innen energi og råvarer. Jeg får nok likevel fortsatt størst verdi av å følge de tradisjonelle redaktørstyrte mediene, ikke minst Bloomberg, FT, WSJ. I økende grad dukker det også opp spennende Substacks fra utvalgte skribenter.
- Sjekker du Facebook før frokost?
- Før frokost går det mest i Strava, som er en slags Snapchat for oss middelaldrende mosjonister... Hvis det er én app jeg tar med meg på en øde øy, er det denne! Utover det sjekker jeg innom en del gruppechatter med venner og kjente, fordelt på Whatsapp, Signal, Discord, og jeg tjuvlåner gjerne Aftenposten junior før jeg vekker ungene.
- Hva mener du er den største utfordringen med tanke på kommunikasjon i en bred energibransje?
- Det ligger jo noen åpenbare kommunikasjonsutfordringer i det å skulle fremskaffe økt energiproduksjon for å dekke et økende globalt behov, samtidig som man skal forsøke å endre til andre energikilder i lys av klimamål. Når dette i tillegg medfører en storstilt elektrifisering, som vil kreve enorme mengder avanserte fysiske materialer, som igjen må fremskaffes gjennom gruvedrift og storskala industriproduksjon, har vi sannsynligvis mer enn nok å holde på med for en stund som kommunikasjonsfolk.
Han fortsetter.
- Her hjemme er jeg spent på den praktiske gjennomføringen av Hurdalsplattformen, med tanke på at tilgang på rikelig med ren og rimelig kraft i årtier har vært den norske industriens fremste konkurransefortrinn. De som skal velge Norge som sted for å investere i grønn industri er avhengige av et vedvarende lavere prisnivå på kraft her sammenliknet med andre land, for å kompensere for et høyere prisnivå på en del andre innsatsfaktorer.
- Har du deltatt på ECC tidligere?
- Dette blir første gang, og jeg gleder meg! I år er planen å melde seg på mest mulig av fysiske arrangementer – vi mennesker har godt av å komme oss ut og møtes igjen nå.
- Hva er din forventning til ECC 2022?
- Situasjonen i energi- og kraftmarkedene i høst og vinter har satt et sterkere søkelys på energisystemene fra forbruker- og industriperspektiv – på tvers av Europa og andre deler av verden. Dette kan nok føles utfordrende, men er også en unik mulighet til å tenke nytt og få til endring. På ECC håper jeg å høre mer om hvordan bransjen i Norge ser på muligheter til endring.
Fredrik Norman understreker at de ulike aktørene i industri- og energibransjen har ulike ståsteder.
- Så må vi jo også være ærlige på at vi har litt ulike perspektiver i ulike saker, mellom industri og energibransje. Vi i Elkem var for eksempel relativt tidlig ute i den norske debatten med slå alarm om dyr strøm og be politikerne begrense krafteksporten. Vi har også utfordret på dette med elektrifisering av sokkelen og tilrettelegging for hybridkabler. Disse diskusjonene har allerede flyttet seg langt. Det blir både interessant og hyggelig å møte noen av de vi har diskutert med ansikt til ansikt, og forhåpentligvis lærer vi alle noe av hverandre som kan flytte diskusjonene enda noen hakk fremover.
- Nevn en fun fact om deg selv
- Som industri- og energinerd, og med landeveissykling som hobby, er det alltid en opplevelse å sykle opp en lang bakke - hvor man gjerne også finner et kraftverk i nærheten – det være seg «Zombie Hill» ved Rjukan, klatringen opp fra Lysebotn eller den kjente og kjære turen opp langs Akerselva til Nordmarka. Slike utflukter er også en god påminnelse om hvordan alt henger sammen med alt: Natur, energi, industri og samfunn.
--
Tradisjon tro så legger vi til rette for nettverksbygging FØR, UNDER OG ETTER Europower Communication Conference.
Du treffer Fredrik Norman og mange flere på Europower Communication Conference den 6. april.
Gjennom konferanseintervjuer blir vi kjent med både deltakere og foredragsholdere.
Vi gjør oppmerksom på at Europower har inntekter fra konferansen.
ECC Media Awards tildeles personer eller bedrifter i en bred energibransje som har utmerket seg spesielt det siste året. Det deles ut priser innenfor...
Europower Communication Conference arrangeres hos DNV på Høvik den 6. april. Som et vorspiel til konferansen har vi tatt en prat med Anniken Haugen...