Se hvem som er nominert til ECC Media Awards
ECC Media Awards tildeles personer eller bedrifter i en bred energibransje som har utmerket seg spesielt det siste året. Det deles ut priser innenfor...
5 min read
Europower Partner : 07.feb.2022 19:49:11
Den første gangen vi arrangerte en konferanse for alle de som jobber med kommunikasjon i energibransjen så satt vi på hjemmekontor.
Vi hadde en vill idé om å starte en nettavis. For å skape oppmerksomhet rundt prosjektet så hadde vi en enda villere idé om å arrangere en konferanse.
Jeg husker at jeg tok turen innom Kolbjørn Andreassen som den gang var redaktør i Norsk olje og gass. Jeg fortalte han om prosjektet, og spurte om han ville holde et foredrag på konferansen vår. Kolbjørn trengte litt betenkningstid før han svarte ja. Jeg utfordret han til fortelle om Norsk olje og gass sin strategi for sosiale medier. I foredraget fortalte han at de jobbet for å etablere en tilstedeværelse på Facebook, slik at de kunne bruke denne kanalen en gang i fremtiden. Det var i 2014. Nå er vi i fremtiden.
Så husker jeg at jeg inviterte Erik Ræstad, Managing director i Wevideo som foredragsholder. I foredraget fortalte han om hvordan bruk av video i kommunikasjon kunne bidra til å endre bunnlinjen til en bedrift. Ræstad var godt fornøyd med å delta på vår aller første konferanse, og uttalte følgende i etterkant av konferansen:
Som en direkte følge av at vi deltok på ECC2014, har vi nå signert med en viktig internasjonal aktør i mediesektoren. Vi er meget fornøyde med å ha tatt del på konferansen. Erik Ræstad, Managing Director, WeVideo EMEA.
Noen år tidligere var jeg blitt kjent med Endre Johansen i forbindelse med at han jobbet som Vice President Communications i Aker Solutions. I 2014 var han gått over til Corporate Communications, og jeg spurte om han var interessert i å bli med på å løfte frem en ny konferanse om kommunikasjon i bransjen. Også Endre takket ja, og delte erfaringer fra PR som verktøy for å markedsføre norsk teknologi og kompetanse i utlandet.
Bjørn Sandal jobbet som SVP Communications i Aibel. På konferansen delte hun erfaringer fra strategisk kommunikasjon i praksis.
Hun ble etterfulgt at Andreas Helgesen fra FMC Kongsberg og Lillo Nerdrum fra Bayerngas. De to delte erfaringer fra employee branding og employer engagement.
En fast følgesvenn på konferansen var også Øistein Johannesen som den gang var informasjonsdirektør i Statoil. Han har flere ganger deltatt som foredragsholder på konferansen. I 2014 hadde foredraget hans tittelen "Making the case for gas in Europe".
Apropos gass i Europa. Øyvind Ihlen, Professor, Universitetet holdt foredraget Norsk oljeindustris strategiske kommunikasjon og omdømmebygging. Han borret ned i noe jeg den gang ikke forstod, men som har blitt klart for alle og enhver i ettertid. Han mente at olje- og gassbransjen etterhvert ville møte motstand i samfunnet. Den gang forstod vi ikke hvorfor. Nå forstår vi.
Et foredrag jeg husker ekstra godt var foredraget til Kitty Eide som var Kommunikasjonssjef i A/S Norske Shell. Hun var pårørende under terroren på Utøya, og delte sine erfaringer fra det å være på den andre siden når katastrofen rammer. Det er kanskje det sterkeste foredraget jeg noen gang har hørt.
Kjetil Hjertvik er også en fast følgesvenn av konferansen. I 2014 var han kommunikasjonsdirektør i E.ON Exploration & Production. Foredraget hans hadde tittelen "Globale direktesendinger fra Nordsjøen". Kjetil er forøvrig med i juryen på ECC Media Awards nå 8 år senere.
Jostein Magnussen er en god venn og en enda bedre foredragsholder. På konferansen holdt Netlifegründeren innlegget 4 blindspor og 4 veier til suksess for oljeselskaper på nett. Han holdt en 30 minutter tirade der han tok frem nettsidene til mange av oljeselskapene som var representert i salen, og gav dem alle terningkast 1.
Jeg kommer nok aldri til å få dere som kunde, men dere fortjener å høre at nettsidene deres suger, sa Jostein Magnussen fra scenen.
Petroleumstilsynet var også representert ved pressekontakt Øyvind Midttun. Han holdt foredraget "Sikkerhet og kommunikasjon - Myndighetenes rolle i oljebransjen". Og så var Inge Alme, Vice President Business Development i Loyds Register på scenen og delte erfaringene fra da Lloyds kjøpte Scandpower.
Andreas Wullf er også en følgesvenn av konferansen. Flere ganger har han stått på scenen og delt erfaringer. I 2014 var han kommunikasjonsdirektør i Eni Norge, og foredraget handlet om å etablere tillit ved oljeboring i nordområdene.
Så må vi ikke glemme Fredrik Hannestad som var Daglig leder i NOR PR og Trond Albert Skjelbred som var partner i samme selskap. Vi engasjerte de to for å kjøre to ulike workshops. I en sal samlet vi alle de som ønsket å dele erfaringer i forbindelse med kommunikasjon i kriseberedskap, og i den andre salen samlet vi alle som ønsket å forberede seg til kommunikasjon i forbindelse med ONS 2014.
Og sist, men ikke minst, så holdt Anders Lie Brenna et engasjerende foredrag med tittel "Sitatsjekk er for pyser". Foredraget var faktisk så godt at jeg senere spurte Anders om han hadde lyst til å gå inn i styret i nettavisen vi vår, og etterhvert overtok han også som ansvarlig redaktør.
Vi arrangerte konferansen mindre enn tre måneder etter at vi startet å jobbe i vår egen avis. Vi var veldig spente. Og det var derfor med blandede følelser at vi leste om vår egen satsning i Dagens Næringsliv. En kommunikasjonsmann i Geelmuyden Kiese slaktet konferansen vår. Det vil si, han slaktet konferanseprogrammet. Fordi han var ikke selv på konferansen. Men etter å ha tenkt oss litt om, så landet vi på at all PR god PR, og vi var godt fornøyde med å få en helsidens omtale i DN av vår aller første konferanse.
Tilbake på hjemmekontoret
Da vi i 2014 var avis- og konferansegründere så satt vi på hjemmekontor. Ikke fordi det var mye smitte ute i samfunnet, men fordi det var lite penger på kontoen. Vi hadde rett og slett ikke råd til kontor. I 2014 hevet jeg en årslønn på 200.000 kroner.
Vi utviklet både energiavisen og konferansesatsningen, og etter hvert fikk vi muligheten til å flytte ut fra hjemmekontoret og inn på et ordentlig kontor. Det var en milepæl. Så er det litt ironisk at vi nå 8 år senere igjen sitter på hjemmekontor. Av helt andre grunner.
Vi har gått gjennom det grønne skiftet
Så lurer du kanskje på hvorfor jeg bruker så mye tid på å mimre tilbake på et konferanseprogram fra 2014.
Jeg mimrer fordi konferanseprogrammet på vår første konferanse så tydelig viser hvilken reise vi som selskap har gått gjennom.
Vi startet en energiavis og en konferansesatsning i oljebransjen. Vi brukte også oppsparte midler fra tidligere jobber i olja for å finansiere satsningen. Hele konferansen i 2014 var rettet mot oljebransjen.
Så kom oljekrisen. 50.000 oljejobber forsvant over natten, og vi som mediegründere ble tvunget i kne. I et desperat forsøk på å redde selskapet vårt så satset vi bredere enn kun olje. Vi startet å skrive om fornybart. Og vi utvidet konferansen fra å være en konferanse kun for oljebransjen, til å bli en konferanse for en bred energibransje.
I ettertid viste dette seg å være fornuftig. For energifeltet er ikke olje- og gass på den ene siden, og fornybart på den andre siden. Alt henger sammen. Olje- og gasselskapene investerer tungt i havvind, og strømprisen går i taket fordi gassprisen er høy.
Og i fjor tok milliardkonsernet NHST kontakt med oss og ønsket at vi som kom fra olja skulle bli en del av deres fornybaravis, Europower. Fusjonen var en enorm anerkjennelse av arbeidet vi hadde lagt ned i forbindelse med å starte og bygge en energiavis og en konferansesatsning.Vi er nå blitt en del av NHST og søsteravis med Dagens Næringsliv.
Det er ikke lenger olje- og gass mot fornybart
Tilbakemeldingen fra deltakerne på ECC de siste årene er at den største verdien med konferansen er at vi samler de som jobber med kommunikasjon i både olje- og gass og fornybart.
Alle forteller oss at den største verdien med konferansen er læringen og erfaringsdelingen på tvers av det som før var to siloer. Alle energiformer møter motstand. Vindkraft, utenlandskabler og strømpriser skaper arbeid arbeid for de som jobber med kommunikasjon i fornybarselskapene. Tilsvarende har menneskeskapte klimaendringer og Parisavtalten skapt arbeid for de som jobber med kommunikasjon i olje- og gassindustrien. Og i april møtes alle på Europower Communication Conference for å dele erfaringer.
Nå skal det jaggumeg bli godt å møtes!
Konferansen ble som nevnt etablert i 2014. Vi arrangerte konferansen hvert år helt frem til og med 2019.
I 2020 og 2021 måtte vi ta en pause grunnet smittesituasjonen. Men nå er vi klare for igjen å møtes.
Og dersom Norge ikke på ny stenger ned igjen, så er jeg sikker på vi alle kommer til å være enige om at Europower Communication Conference 2022 overgår alle de foregående årene.
Først og fremst fordi programmet i år er veldig sterkt.
Men også fordi det rett og slett skal bli utrolig godt å møtes igjen.
Fysisk.
Vi sees den 6. april hos DNV på Høvik!
Gründer og nå kommersiell leder i Europower AS
PS: For ordens skyld, så opplyses det om at Europower har inntekter fra Europower Communication Conference. Noe annet ville jo vært rart.
ECC Media Awards tildeles personer eller bedrifter i en bred energibransje som har utmerket seg spesielt det siste året. Det deles ut priser innenfor...
Europower Communication Conference arrangeres hos DNV på Høvik den 6. april. Som et vorspiel til konferansen har vi tatt en prat med Anniken Haugen...