Nettbransjen befinner seg i en viktig og spennende tid. Viktig fordi de skal levere på samfunnsoppdraget om pålitelig og effektiv kraftforsyning, og spennende fordi teknologi byr på enorme muligheter for en bransje som har stort ubenyttet potensiale med hensyn til digitalisering. Men i hvilken ende skal man begynne, når et selskap sin forretningsarkitektur ikke er bygd for digitaliserte og automatiserte prosesser?
Svaret ligger i arkitekturens grunnsteiner. Vi har tatt en prat med et nettselskap som har tatt tak i dette. Nærmere bestemt har vi har tatt en prat med Bård Angeltveit, Prosesseier drift og faglig ansvarlig i Vestall, for å høre hva nettselskapet i Vesterålen har gjort for å effektivisere den daglige driften.
Angeltveit har jobbet for Vestall siden 2016 og har ansvar for et bredt felt, alt fra kundeprosesser, til prosedyrer tilknyttet målearbeid, tilstanden i strømnettet, driftssentralen og oppgaver innen drift. Med andre ord en stilling som gjør at man blir kjent med mange deler av selskapet og må jobbe på tvers av avdelinger og systemer.
Bård Angeltveit, Prosesseier drift og faglig ansvarlig i Vestall (Foto: Deadline).
Hva er de viktigste oppgavene for nettselskapet, ved siden av forsyningssikkerhet?
— At vi forvalter og løser samfunnsoppdraget vårt på best mulig måte, begynner Angeltveit.
Videre forklarer han at for å oppnå dette må selskapet være fremtidsrettet, velge bærekraftige løsninger og sørge for likebehandling ovenfor kunder, da de driver nøytral og ikke konkurransedrevet virksomhet. Han legger til at de har en visjon om at de skal ha én kontaktflate for nettkundene sine, et 360-kundebilde, slik at alle forespørsler og informasjon nettselskapet tar hånd om for en kunde er tilgjengelig på et sted.
— På denne måten blir det mer oversiktlig for kundene og for oss, oppgir Angeltveit.
Tidligere har man hatt to ulike kundeportaler og man måtte bruke mye tid på å sjekke begge systemene for å få full oversikt.
— Når man har flere sett med data er det dessuten vanskelig å sørge for at alt er oppdatert og korrekt til enhver tid, utdyper Angeltveit.
Denne måten å jobbe på var ikke forenelig med nettselskapet sin visjon, derfor ble Vestall med på et pilotprosjekt for et par år siden. Pilotprosjektet har resultert i at nettselskapet nå har tatt i bruk et helt nytt KIS-system, Nordic Grid Solution, som ikke bare har ryddet opp i nettselskapets data, men som også har automatisert tidligere manuelle oppgaver. KIS-løsningen er utviklet i et samarbeid mellom nettselskapet Vestall og leverandørene AllRate, Lime Technologies og Cubit.
De ansatte i Vestall er veldig fornøyde med den nye KIS-løsningen (Foto: Deadline).
— Fakturering, som før måtte bestilles, kontrolleres og krevde fysiske tilstedeværelse, er nå automatisert. Det er kun avvik som må håndteres, forteller en entusiastisk Angeltveit.
— Dette frigjør ressurser og gir oss mer tid til andre gjøremål, legger han til.
Under de gamle systemene for kundebehandling, var det å jobbe i ulike kundeportaler det som krevde mest tid. Ved siden av dette var fakturering et stort tidssluk, slik man jobbet før.
Men nå er det nye tider. Vestall byttet KIS-systemet sitt i november 2024. De er i en omstillingsfase enda, hvor de fortsatt må bruke noe tid på intern opplæring, men oppgir at faktureringen nesten har gått helt av seg selv.
— Av de 12.000 fakturaene som ble sendt ut ved første automatiserte fakturering, var vi bare nødt til å kontrollere 30 av dem, smiler Angeltveit.
Vestall har vært med på pilotprosjektet siden 2023 og er det første nettselskapet som tar i bruk den nye KIS-løsningen. Angeltveit forteller at deltagelsen har gitt dem flere fordeler. I tillegg til å påvirke utviklingen av løsningen, har nettselskapet fått innsikt i hva som overhode er mulig å utvikle og automatisere. Sammen har aktørene gått over sentrale prosesser i nettselskapet og sett på hvor mulighetene for forbedring ligger.
— Når man har jobbet med et system i 20 år er det ekstremt nyttig å få input fra andre og bli utfordret på å tenke annerledes, fortsetter Angeltveit.
— Jeg tror det har vært lærerikt for begge parter i samarbeidet, understreker han.
AllRate, Lime Technologies, Cubit og Vestall på en samling i forbindelse med konverteringen av Vestall (Foto: AllRate).
At strømmålere kanskje skal gå fra times- til kvartersoppløsning er bare et eksempel på at nettselskaper må håndtere stadig større mengder data i tiden som kommer. Da er man avhengig av gode verktøy og metoder for å sikre optimal databehandling og effektiv drift. På spørsmål om hva som er utfordrende ved å velge IT-løsninger for nettselskapene, peker Angeltveit på manglende standardisering.
— Mange nettselskaper har lagd egne løsninger. Dette gjør det vanskelig når man skal få systemer til å snakke sammen, forklarer Angeltveit.
Prosesseieren mener mer fokus på standardisering kan legge til rette for digitalisering. Han tror teknologitrenden er i ferd med å snu.
— Nettbransjen har vært forsiktig med å endre på tunge gamle kjernesystemer, men nå har skoen snudd og vi har begynt å ta i bruk spennende teknologi, oppgir Angeltveit.
Hvilke kriterier er viktige for dere i valg av IT-løsninger
— Vi ønsker systemer som er fremtidsrettet og modulbaserte, og med mulighet til integrasjon mot andre system uten at man må bytte ut store deler av den digitale arkitekturen, beretter Angeltveit.
Bakgrunnen for disse vurderingene er tett nyttet til effektivisering og kostnadsbesparing.
— Tilgang til ny teknologi, som hjelper oss å løse oppgavene våre som nettselskap, er noe vi trakter etter. Det overordnede målet vårt er jo å bli mer effektive og løse vårt samfunnsoppdrag på best mulig måte, fastslår han.
Angeltveit gleder seg til å følge den videre utviklingen av KIS-løsningen og har stor tro på at Nordic Grid Solution vil bli viktig i energibransjen (Foto: Deadline).
Hvilke forventninger har dere til løsningen fremover?
— Vi forventer at systemet fortsetter å bli utviklet, sier Angeltveit.
Underveis i samarbeidet har man snakket om flere løsninger man burde få på plass etter hvert.
— Så tror vi at Nordic Grid Solution vil etablere seg som en av de viktigste KIS-leverandørene i markedet, legger han til.
Nettselskapet Vestall skryter av sine samarbeidspartnere, som tørr å satse på en helt ny løsning.
— Vi har jobbet med fremoverlente selskaper, som har dyktige ansatte og god kompetanse på sitt felt, forteller Angeltveit.
Har dere fått henvendelser fra andre nettselskap som er nysgjerrige på løsningen?
— Ja, vi har blitt kontaktet av et nettselskap som ønsket å vite mer om Nordic Grid Solutions. Vi svarer gjerne på slike henvendelser, sier Angeltveit.
— Det blir spennende å følge med videre på hva teknologi, som f. eks. kunstig intelligens, kan gjøre for bransjen vår, avslutter han.
Faktaboks Nordic Grid Solution – Powered by AllRate, Lime & Cubit:
|
Er du nysgjerrig på løsningen og ønsker mer informasjon, ta kontakt med oss, er ikke verre enn det!