- Både nye tariffer og mindre grad av gjennomfakturering resulterer i mer trafikk til førstelinje hos nettselskapene. Vi ser også at regjeringens kompensasjonsordning legger beslag på mye kapasitet hos nettselskapene, sier Kent Olav Kvamme.
Kent Olav Kvamme er administrerende direktør i AllRate, som tilbyr såkalte MAFI-tjenester på kraft og nett, i tillegg til deler av prosessene på fiber, bredbånd og fjernvarme. MAFI står for måling, avregning, fakturering og innfordring.
- Enkelt forklart er det prosessene fra man mottar forbruksdata til faktura og innfordring. AllRate håndterer fortløpende avvik som måtte oppstå i de ulike prosessene, forklarer Kvamme.
Outsourcing
AllRate ble etablert våren 2020 og er et datterselskap av Fjordkraft. En moderne systemplattform og mange års erfaring med MAFI-tjenester for Fjordkraft og partnerne innenfor Kraftalliansen dannet grunnlaget for en tjenesteleverandør som kunne betjene et bredt sett av kraftleverandører og nettselskaper i Norge og Norden.
- Vi har også en rekke andre tilleggstjenester som administrative tjenester, rapportering, analyse, støtte til kundeservice, kundeapp, samt håndtering av leveringsplikt, forklarer Kvamme.
Stadig flere selskaper ser fordeler av å outsource MAFI-tjenestene sine til AllRate.
- Konverteringsprosjektene som AllRate har gjennomført den siste tiden har hatt en varighet på ca. 3-4 måneder før man er «på luften». Det kommer an på kompleksitet og om AllRate for eksempel også skal overta personell, forteller Kvamme til Europower Partner.
Drevet av teknologiske trender
Kvamme er overbevist om at nettselskapene må møte kundenes nåværende og fremtidige behov digitalt.
- Vi tror at nettselskapene ønsker å tilby sine kunder en app for å få kontroll i forbindelse med nye tariffer og samtidig flytte kundekommunikasjonen mer digitalt. Kundene ønsker nødvendige verktøy for informasjon rundt faktura, strømbruk (effekt) og eventuelle strømbrudd, sier han.
- Er det andre teknologitrender du ser?
- Ja, vi må jo nevne systemet som ligger i bunn for våre tjenester. Vi tilbyr våre tjenester på en fremtidsrettet og skybasert systemplattform som er modulbasert.
Frigjør kapasitet
Kvamme mener det er avgjørende med en fleksibel og modulær systemplattform i bunn for å møte nåværende og fremtidige forretningsbehov.
- Vår systemleverandør er strukturert på en måte som muliggjør effektive integrasjoner ved bruk av eksterne API mot tredjepartssystemer, forklarer Kvamme.
- Hvorfor skal nettselskapene outsource MAFI-prosessene til AllRate?
- Med bakgrunn i de trendene som vi ser i markedet så tvinger det seg frem økt kapasitetsbehov for nettselskapene i førstelinje. De har behov for mer kapasitet og fokus på egen kjernevirksomhet. Vi frigjør kapasitet for kundene ved å automatisere prosesser og overta backoffice-oppgaver.
En slik outsourcing fordrer god dialog og samarbeid med alle ansatte.
- Ved outsourcing er det generelt viktig å ha en god dialog med bedriftens tillitsvalgte og informasjon til de ansatte. Det har vi også hatt. I de tilfellene AllRate også skal ta over personell er slike prosesser ikke bare viktig, men også lovpålagt, forklarer Kvamme.
Fokus på egne kjerneoppgaver
Allrate har gjennomført konverteringsprosjekter for blant annet Voss Energi Kraft AS, Svorka Energi AS, Midt Energi AS og FosenKraft Energi AS.
Ved selve konverteringen fra tidligere løsning og over til AllRates løsning er god prosjektledelse en kritisk suksessfaktor.
- Allrate har gjennomført over 50 konverteringer de siste årene og har dermed utarbeidet gode rutiner for de ulike prosessene. Men for å dra prosjektene i land kreves det også tydelig ledelse fra vår side forteller Kvamme.
- Hva er den økonomiske gevinsten for selskap som kjøper tjenester av Allrate?
- Det er flere gevinster ved å kjøpe dette som en tjeneste av oss. Kundene våre blir mer effektive med automatiserte prosesser. Bedre systemer bidrar til økt kvalitet. Kundene våre kan rette fokus mot egne kjerneoppgaver. De en del av et større driftsfellesskap og vil dermed også få stordriftsfordeler, forklarer den administrerende direktøren og legger til:
- Ellers har vi gode kalkyler for å beregne konkrete økonomiske gevinster for kunder som ønsker å kjøpe dette som en tjeneste. Da «benchmarker» vi systemkjøp og «inhouse» drift versus tjenestekjøp hos oss. Her ønsker jeg å oppfordre nettselskapene til å ta kontakt for å se på mulighetene.
Ta kontakt